Nautic Parijs bijt traditie getrouw de spits af van de voorjaarsbeurzen, van 8 tot 16 december 2012 aan de Port de Versailles. Alhoewel concurrerende beurzen dit evenement, zoals alles wat niet in Cannes of Düsseldorf plaats heeft, tot een regionaal gebeuren herleiden, weet Nautic toch respectabele cijfers voor te leggen.
Meer dan 240.000 bezoekers in 2011 en dit jaar zijn de verwachtingen even hoog. Het Salon Nautique International de Paris beweert dan ook wereldwijd het grootste indoor salon te zijn. En het enoige dat plaats heeft in een grote hoofdstad. Daar mag berlijn wel eens achter komen.
De beurs vormt ene uithangbord voor 810 exposanten die 1.400 merken vertege,nwoordigen, stelt 800 boten tentoon waaronder 200 nieuwigheden. De motorboten teken voor 55 procent van het aanbod, de zeilboten voor 45 procent. Daarnaast zijn er nog ene 300-tal ‘diverse’ vaartuigen terug te vinden op de beurs zoals kano’s, kajaks, zeilplanken… De tentoonstellingsoppervlakte bedraagt 130.000 m².
Het beursbezoek bestaat voor tweederde uit mannen uit een hogere socio-professionele klasse. Een derde van de bezoekers is tussen de 30 en 50 jaar en de jongeren beneden de 20 jaar vormden 20 procent van de bezoekers vorig jaar. Tweederde zijn ook actieve watersporters, daarnaast werden in 2011 bijna 80.000 zogenaamde neofieten genoteerd, bezoekers die de watersport kwamen ontdekken.
De grootste boot die tentoon gesteld wordt in Parijs is de Bordeaux 60 bij CNB, een jacht van 18,60 meter. Het grootste wedstrijdjacht is de VOR 70 van Frank Cammas, de Groupama4, met een lengte van 21,50 meter en een gewicht van 14 ton. De zwaarste boot is echter de 12 M JI France 1 van de America’s Cup met een lengte van, 19,07 meter en een verplaatsing van 27 ton. Het meest ongewone bootje is de Tiwal, een opvouw- en opblaasbaar bootje dat past in twee rugzakken.
Nautic, Parijs van 8 tot 16 december, Porte de Versailles.