Belgian Boat Show maakt goede beurt

 Als ontmoetingsplek van de nautische industrie met het brede publiek heeft de Belgian Boat Show zijn ambities waar gemaakt. Het was een berekende gok om meer dan 20.000 vrijkaarten in de markt te zetten, maar die heeft gewerkt. Het publiek stroomde massaal toe. Toegegeven, het waren niet steeds de pure watersportliefhebbers waar we mee te maken hadden, maar dat namen de exposanten er graag bij.

Meer zelfs, dat zou een goed optie kunne blijken aangezien we met een groeiende ‘belevingsmarkt’ te maken hebben en dan is de confrontatie en kennismaking de eerste stap naar een nieuw cliënteel.

De Belgian Boat Show sloot haar jubileumeditie af met 20 procent meer bezoekers, alles samen goed voor een 30.000 tal geïnteresseerden. De organisatie verplaatste de show naar andere hallen binnen het Flanders expo complex en wist met diverse acties en evenementen het belevingsgehalte van de beurs aanzienlijk aan te zwengelen.

De zeilboten werden een beetje gemist, dat zorgde bij tijd en wijlen voor een overrompeling op de paar aanwezige jachten. Daardoor werd Marina Yachting Center, dat twee prachtige Jeanneau’s in de strijd wierp, genoodzaakt om bezoek ‘op afspraak’ te organiseren.

Hat aanbod motorboten en ribs was wel op peil. De keuze aan sport- en kajuitjachten was heel gevarieerd met een sterk aanbod van Belgian Boat Service met een keuze uit Cobalts, Bayliners en Galeons. Brugge Marine Center pakte indrukwekkend uit met zijn ‘super ribs’ en in dit domein maakten de Chinese opblaasboten hun intrede op de Belgische markt. Het is afwachten of deze prijskrakers de watersportliefhebber zullen weten te verleiden.

Ook de ‘randexposanten’ waren nog aanwezig, maar zij speelden een inferieure rol, zoals het hoort op een watersportbeurs. De corebusiness in België kwam daardoor veel beter onder de aandacht: de servicebedrijven, het watertoerisme en de talloze kleinhandels en installateurs die de vloot van bestaande jachten voortdurend upgraden met nieuwe navigatiesystemen, motoren, decoratie of veiligheidsuitrusting.

Ook de federaties en klasseverenigingen lieten zich niet onbetuigd. Het lijkt er sterk op dat zij elk een streekbier geadopteerd hebben, wat zeker niet nefast was voor de feestvreugde.

De Europese voorjaarsshows laten een lichte hausse in de boteneconomie voelen. Ook de Belgian Boat Show volgt deze trend.


Onderhoud van je scheepsdiesel, praktische demonstratiee, ook verkrijgbaar op dvd in de watersporthandel. (Foto top – BBS 2013 / P. de Jonge)
De gratis watersportinitiaties op het demobad of de Wavesurfer trokken de nodige gegadigden. (Foto onder – BBS 2013 / P. de Jonge)