In zomerse tijden met weinig nieuws wagen sommige vakbladen zich aan berichten die een beetje breder gaan dan de eigen sector. Het informaticatijdschrift Data News bracht in een recente nieuwsbrief het verhaal van een superjacht dat een koerscorrectie uitvoerde door een gestoord GPS signaal.
Onderzoekers uit Texas hebben het GPS systeem van een superjacht beïnvloed, zodat het zonder een alarmsignaal van zijn koers afweek.
In een wereld waar steeds meer transportmiddelen, zoals vliegtuigen en schepen, goeddeels op automatische piloot sturen, is de mogelijkheid om plaatsbepalingssignalen te verstoren niet geruststellend. Onderzoekers aan het Cockrell ingenieursinstituut aan de Universiteit van Texas in Austin, zijn er toch in geslaagd de GPS input van een schip te vervangen door hun eigen signalen (GPS spoofing), waardoor ze het schip van zijn koers konden doen afwijken. De test konden ze uitvoeren op een goed uitgerust superjacht (de White Rose of Drachs, 70 m lang en met een waarde van ca. 80 miljoen dollar), tijdens een vaart in de Middellandse zee (of het leven van een onderzoeker hard kan zijn).
Door de valse signalen zetten ze het stuursysteem van het schip ertoe aan om koerscorrecties uit te voeren, zodat het systeem dacht dat het schip recht op koers bleef. In werkelijkheid deden ze het schip draaien en een koers volgen die uiteindelijk parallel aan de geplande koers liep, op een afstand van honderden meters. En dat alles zonder een alarmsignaal of een aanduiding dat er wat misliep. Voor de test bevonden de onderzoekers zich wel aan boord van het schip, maar ze maken zich sterk dat de test ook op afstand zou zijn gelukt, mits de GPS antennes van het schip in het vizier konden worden genomen.
Met deze test was het team van de Universiteit van Texas niet aan een proefstuk toe, want vorig jaar slaagden ze er ook al in de besturing van een onbemand GPS-gestuurd vliegtuigje over te nemen. De leider van het team, Todd Humphreys, benadrukt de kloof tussen de mogelijkheden om GPS signalen te spoofen en de middelen om die verstoring te ontdekken. Een onbehaaglijke toestand, des te meer omdat steeds meer gebruik wordt gemaakt van GPS signalen in systemen waar levens van afhangen (zoals in precisielandingssystemen op luchthavens). Overduidelijk moet er meer werk worden gemaakt van een authenticatie van de bron van GPS signalen, en van systemen die anomalieën en afwijkingen kunnen detecteren.
Foto: Superjacht van Engel & Völkers
Bron: Data News / Guy Kindermans 31/07/2013