De jaarlijkse bootshow in Nieuwpoort, die vroeger inzette op tweedehands boten van particulieren, kiest nu voor de professionele exposant. In de marge van het gebeuren is de beurs er meteen in geslaagd om de crisisboodschap die de botensector teistert algemeen weerklank te doen vinden. De VTM reportage in het avondnieuws van 26 oktober ll. onder de titel ‘Botenverkoop in jachthavens stort in’ liet aan duidelijkheid niets de wensen over. Al met al een geslaagde poging om exposanten duidelijk te maken dat ze in Nieuwpoort niets te zoeken hebben. Er waaiden zo te zien meer vlaggen dan dat er mensen rondliepen. Maar is er alleen in ons land crisis in de botensector?
Mochten we volledig geloof hechten aan de slotberichten van de bootshows in onze buurlanden, dan zou je dat eventueel kunnen denken. Maar tussen wat beursorganisatoren vertellen over de positieve stemming tijdens hun evenement en de realiteit gaapt een diepe kloof. ‘Les Milles Sabords’, een tweedehands botenbeurs in het Franse Crouesty in Morbihan (Bretagne) is misschien een uitzondering. Na de 30ste editie eind oktober 2014, wisten de organisatoren te melden dat 30 procent van de boten op de beurs verkocht werden. Dat is niet niks, want het gaat om 200 tot 250 boten die tijdens het salon van eigenaar wisselden. Meest in trek waren de motorboten, voor een klein prijsje, minder dan 30.000 euro. Dat verklaart zeker ten dele het succes. Motorboten waren goed voor bijna 70 procent van de transacties, de zeilboten vertegenwoordigden een 30 procent. Deze gegevens gelden voor het particuliere aanbod. De professionele tweedehands verkopers deden het een ietsje minder goed, daar vond slechts 20 tot 25 procent van het aanbod een koper. Een terugloop in vergelijking met vorige jaar, maar wel een positief gegeven, gezien de barslechte economische toestand in Frankrijk, stelden de organisatoren nog.
Ook Interboot in Friedrichshaven, de eerste beurs van het najaarsseizoen, was best te spreken over de activiteit op de steigers. De organisatoren noteerden alleen maar extreem positieve geluiden bij de exposanten die blijkbaar de beste show sinds het bestaan van de beurs, aan haar 53ste editie toe, beleefden.
Dat staat dan wel in schril contrast met de ervaringen van de SQ Freienohl, de voormalige Dehler-werf, die eind oktober haar faillissement heeft aangevraagd. De werf presenteerde op Interboot haar eigen product, de SQ 25, een puik uitgevoerd trailerbaar zeiljacht. De SQ 25 mocht er op heel wat belangstelling rekenen, zo verklaarde de zaakvoerder aan de collega’s van het Duitse magazine Yacht. Maar wanneer er geen concrete verkopen volgen, dan stopt het wel. En dat als resultaat van de beste beurs in jaren… raar toch.
De meest recente editie van Hanseboot in Hamburg beweerde ook al een opwaartse trend te zien, de aankoopintenties van de bezoekers gingen er stevig op vooruit. Ga dat maar eens vertellen aan de medewerkers van de SQ jachtwerf die deze beurs niet meer haalden. De confrontatie met de realiteit is dus heel wat anders dan de goede beursstemming. De Europese beurzen hebben steeds vaker de neiging om een feetje te bouwen rondom het watersportgebeuren, daar is niets mis mee. Maar het wordt pas echt feest wanneer ook de handel weer aantrekt.
De VTM-reportage “Botenverkoop Jachthavens stort in”.
Bekijk meer video’s van vtmnieuws op nieuws.vtm.be