Team Brunel is vanavond in Kaapstad succesvol begonnen aan de tweede etappe van de Volvo Ocean Race 2014-15. De 6125 mijl (11.343 km) lange route voert de zeven raceboten via Kaap de Goede Hoop, Madagascar en de Indische Oceaan naar Abu Dhabi. Na twee spectaculaire showrondjes voor het publiek gezeild te hebben, voer Team Brunel als eerste de Zuidelijke Oceaan op en sprong Jan Arie van Barneveld, de CEO van het detacheringsbureau Brunel, vanaf de Nederlandse zeilboot het water in.
Volgens schipper Bouwe Bekking wordt het een onvoorspelbare etappe, zonder vaste weer patronen. “Je kunt zomaar uit het niets van de eerste naar de laatste plaats afzakken en vice versa,” zegt Bouwe Bekking vanuit Kaapstad. “Ik heb met mijn navigator Andrew Cape afgesproken dat we geen risico’s gaan nemen.”
“De sfeer in ons team is goed. We varen met dezelfde bemanning als tijdens de eerste etappe en hebben enkel de roulatie van het wachtsysteem aangepast. We denken dat het team zo nog beter presteert. Ons doel is om weer op het podium te eindigen.”
Bouwe laat zich niet beïnvloeden door de dreiging van piraterij. “Vooralsnog heeft de Volvo Ocean Race-organisatie de route als veilig bestempeld. In 2014 zijn er binnen 100 mijl van de Somalische kust drie aanvallen geweest. En omdat de route ons op ruim 1000 kilometer afstand van Somalië naar Abu Dhabi voert, is het risico voor ons zeer klein.”
Om Abu Dhabi te bereiken moeten de zeilers wederom de evenaar passeren. Net zoals op de Atlantische Oceaan, waait er op de Indische Oceaan onder de evenaar een grote windstroom tegen de klok in. Boven de evenaar waait de wind precies de andere kant op. Dit zijn de zogenaamde passaatwinden. Deze twee grote windbanen komen elkaar bij de evenaar tegen. Hierdoor ontstaat er een gebied waar het weer flink van slag is. De wind komt er uit alle hoeken en varieert in kracht. Op sommige momenten waait het zelfs helemaal niet. Dit gebied wordt officieel de Inter Tropische Convergentie Zone genoemd. In de volksmond noemen we ze de Doldrums. “Tijdens deze etappe is de grootste hindernis het passeren van de Doldrums,” zegt Andrew Cape. “Het grote verschil ten opzichte van de Atlantische Oceaan is dat de Doldrums op de Indische Oceaan veel groter en breder zijn. Tevens zijn de weersomstandigheden veel extremer dan tijdens de eerste etappe. Vanaf Madagaskar tot de finish in Abu Dhabi krijgen we te maken met tropische omstandigheden. De luchtvochtigheid is honderd procent, de watertemperatuur is ruim dertig graden en de buitentemperatuur kan oplopen tot zeker vijfendertig graden.”
Windgolven tegen stroming
Team Brunel krijgt vanavond te maken met een windsnelheid van 30 knopen uit het zuidoosten. “Om de westelijke passaatwind te bereiken, moeten we de eerste nacht aan de wind naar het zuidenoosten zeilen,” vervolgt Andrew Cape. “Niet lang daarna krijgen we te maken met de zogenaamde Agulhas-stroming. Deze stroming loopt zuidwaarts langs de kust van Zuid-Afrika en brengt enorme hoeveelheden warm tropisch water vanaf de tropen naar de koudere streken in het zuiden. Er kunnen gigantische golven ontstaan wanneer er windgolven tegen de zeer sterke stroming inlopen. Tevens blokkeert een groot hogedruk de route naar het noorden. In drie of vier dagen zullen we moeten beslissen wanneer we naar noorden gaan afslaan.”
“Naast de vele complexe weersystemen, liggen er nog enkele uitdagingen op de loer. “Het eiland Madagaskar ligt in de weg, er is altijd – zij het nu een kleine – dreiging van piraten en we krijgen te maken met vele kleine onverlichte vissersbootjes,” vult voordekker Gerd-Jan Poortman aan.
“Het was een ongelofelijke ervaring om met deze snelheid van een VO65 te springen,” zegt Jan Arie van Barneveld met een grote glimlach op zijn gezicht na zijn sprong van de Team Brunel-boot. “De etappestart-race was krankzinnig spannend. De boten lagen ontzettend dicht bij elkaar en de wind was op een gegeven moment ongekend hard. Op dit soort momenten merk je pas hoe hard er gewerkt wordt aan boord. En het is geweldig om te zien hoe rustig Bouwe en de jongens blijven tijdens deze toch wel extreme omstandigheden. Ook toen de wind even wegviel en de boten heel dicht bij elkaar voeren, bleef iedereen ontzettend koel. Het ging echt hard. Bouwe nam geen gas terug toen ik moest springen. Ik vond de klap op het water enorm meevallen. Het droogpak heeft zijn werk gedaan.”
De boten worden rond 15 december in Abu Dhabi verwacht. De twaalfde editie van de voormalige Whitbread Round the World Race omvat tien etappes en één zogenaamde 24-uurs pitstop in Scheveningen. De vloot van de zeven VO65-boten finisht na ongeveer 38.739 zeemijl (68.500 kilometer) eind jullie in de Zweedse stad Gotenburg.