“Yes schreeuwt,” Gerd-Jan Poortman die net na een korte nachtrust aan dek komt. “We varen op de eerste plaats en liggen 5,8 mijl voor op Dongfeng Race Team.”
De afstand tot de Chinese boot is nu al een aantal dagen inzet van diverse weddenschappen. Het begon als volgt. “Wedden voor een rol koekjes, dat we in de komende 2 uur ruim 0.5 mijl op ze uitlopen?” Vervolgens zijn ook de drop, de fruitella’s, de koekjes en de chocolademousse uit het snack-assortiment verdwenen.”
“Net boven de evenaar maakten we een gouden tactische zet,” zegt schipper Bouwe Bekking vanaf de Indische Oceaan. “Zaterdagochtend werd ik gewekt door onze navigator Andrew Cape. Hij vertelde dat er ten noordwesten van onze positie een klein lagedrukgebied ontstond en adviseerde om direct dertig graden af te vallen. Omdat dit soort grote koerswijzigingen nauwelijks voorkomen, had hij mijn volledige aandacht. Even later gaf ik de opdracht voor een zeilwissel en een koerswijziging.”
Deze meer oostelijke route bleek de juiste keus. “Samen met Dongfeng Race Team haalden we Abu Dhabi Ocean Racing in, die meer westelijk voeren. In de eerste 45 minuten na de koerswijziging pakten we ook ruim acht mijl op Dongfeng Race Team.”
Bouwe Bekking glundert bij de gedachte aan een overwinning maar waarschuwt: “Vlak voor de aankomst in Abu Dhabi gaan we door de Straat van Hormuz, een stuk vaarwater omringd door hoge bergen. Dit is misschien wel het moeilijkste gedeelte van deze etappe. De kans dat het hier niet waait is groot.”
“We zijn nu duidelijk sneller in licht, dan tijdens de eerste etappe. En op de eerste plaats varen is altijd goed voor het moraal.”
Aan dek gaan de boys vrolijk verder. “We are on fire,” schalt er door de kuip. “Ik wed dat we voor het einde van de dag zeven mijl voorsprong hebben”, lacht Pablo Arrarte. Nog binnen het uur wordt aan dek de rol chocoladekoekjes euforisch verdeeld.