Team Brunel is onder zeer lichte weersomstandigheden gestart in de zesde etappe van de Volvo Ocean Race 2014-15. De 5010 mijl (9200 km) lange route voert de zes zeilteams van Itajaí naar de Amerikaanse havenstad Newport, Rhode Island. “We kunnen nog steeds winnen, maar we zijn wel afhankelijk van de andere teams,” zegt Bouwe Bekking.
De Nederlandse schipper verwacht tijdens het eerste stuk van de etappe tot Rio de Janeiro weinig wind. “Normaal gesproken vaar je vanaf Itajaí onder relatief lichte weersomstandigheden richting het noorden. Het is zaak om zo snel mogelijk de zuidoostpassaat-wind op te pikken. Net na de Braziliaanse archipel Fernando de Noronha passeer je de evenaar en moet je de doldrums passeren. De passage van de doldrums is dit keer relatief gemakkelijk, omdat we vrij westelijk zitten. De twee heersende passaatwinden raken elkaar hier niet echt, maar schampen elkaar meer. Tevens wordt het weer hier beïnvloed door het land. Na de doldrums komen we in de noordoostpassaat-wind terecht. Vervolgens zeilen we halve wind langs het Caribisch gebied en daarna is het de vraag of je ten westen of ten oosten Bermuda passeert. De volgende tactische beslissing die we moeten nemen is of we verder op zee blijven en vanuit het oosten naar Newport varen. Want hoe langer je in het oosten blijft hoe beter de wind. De andere optie is om iets dichter bij de Amerikaanse kust te varen. Je profiteert dan van de sterke golfstroom, maar de route naar Newport is langer.”
De warme Golfstroom is een belangrijke transportband van relatief warm water in de Atlantische Oceaan. Deze zeestroom begint in de Golf van Mexico en stroomt vervolgens met een snelheid van ongeveer 4 knopen langs de Amerikaanse kust naar het noorden en buigt op ongeveer 100 mijl van Newport af naar het oosten. Als de wind tegen de stroming in waait kunnen er flinke golven ontstaan.”
“We kunnen nog steeds winnen, maar we zijn wel afhankelijk van de andere teams. In eerste instantie moeten we ons concentreren op het winnen van etappes en proberen om zo hoog mogelijk in het algemeen klassement te eindigen. Op dit moment ligt de focus op een tweede plaats en als Abu Dhabi Ocean Racing onverhoopt een mindere etappe vaart, dan ligt de race weer helemaal open.”
Omdat Dirk de Ridder wegens andere verplichtingen de zesde etappe niet mee kan zeilen, heeft Bouwe Bekking de hulp ingeroepen van de Spaanse zeiler Javier de la Plaza. “Ongeveer twintig dagen geleden kreeg ik van Bouwe een e-mail met de vraag of ik Dirk wilde vervangen tijdens de etappe naar Newport. Hier hoefde ik niet lang over na te denken. Binnen één minuut had ik een email teruggeschreven,” zegt Javier de la Plaza vanuit Itajaí. “Ik vind dat er een fantastische sfeer hangt in het team. Van de zeilers ken ik alleen Bouwe en Pablo Arrarte. Afgelopen donderdag zeilde ik voor het eerst op de VO65. Voor mij is het gewoon een boot, waarmee je een race probeert te winnen. Inmiddels weet ik hoe alle systemen aan boord werken. Hoewel ik gespecialiseerd ben ik het trimmen van voorzeilen, zal ik mij tijdens deze etappe ook bezighouden met sturen en de grootzeiltrim. Ik ga samen met de andere jongens mijn best doen om in Newport als eerste over de finishlijn te varen.
De vloot wordt rond 6 mei in Newport verwacht. De twaalfde editie van de voormalige Whitbread Round the World Race, omvat tien etappes en één zogenaamde 24-uurs pitstop in Scheveningen. De vloot van de zeven VO65-boten finisht na ongeveer 38.739 zeemijl eind juni in de Zweedse stad Göteborg.
Foto: Ainhoa Sanchez / Volvo Ocean Race