Van 8 tot 10 mei vond de tweede editie van de Ecorace Challenge op het kanaal naar Beverlo plaats, zondagnamiddag werden de winnaars bekendgemaakt. De ecologische boten met alternatieve aandrijving, die waren gebouwd door twee teams van de KU Leuven, wonnen de diverse proeven en werden tot winnaar uitgeroepen. De waterwegbeheerders nv De Scheepvaart en nv Waterwegen en Zeekanaal willen de binnenvaart promoten als een veilige, betrouwbare, duurzame, multifunctionele en milieuvriendelijke transportmodus. Vooral om dat laatste aspect in de verf te zetten, organiseren ze jaarlijks de Ecorace Challenge.
In totaal 6 teams van studenten worden daarbij uitgedaagd om een ecologische boot te ontwerpen en te bouwen. Hiermee dienen ze allerlei proeven af te leggen, wat het afgelopen weekend gebeurde op het Kanaal van Beverlo in Leopoldsburg. De studenten moeten voor hun project ook een businessplan opstellen en dat voor een jury gaan verdedigen.
Zondagnamiddag viel het verdict voor de editie 2015. Het e-Boat Team Navex van de KU Leuven won in de categorie van de non-cargo-boten op punten, maar ook omdat ze volgens de jury “het sterkste business plan hadden, veel lef getoond hadden en hun project goed onderbouwd was”. Ze winnen een geldprijs van 3.000 euro.
Best Team Award
Daarnaast wonnen ze ook de “Best Team Award”. Wouter Beke, burgemeester van Leopoldsburg : “Omdat ze de beste relatie met de sponsors hadden, de meeste en duidelijke verantwoordelijkheden op elkaar hadden afgestemd, en ook het beste onderlinge overleg hadden, wint het e-Boat Team Navex de Best Team Award”
Navex Elektro adviseerde en leverde de energievoorziening voor dit vaartuig, dat werd uitgerust met de Mastervolt Lithium-Ion batterij van 5kWh. Daarnaast werd ook de monitoring, zowel lokaal als via SMS, met MasterBus componenten aangevuld.
Snel én efficiënt
Miguel Sas, gedelegeerd bestuurder van Navex Elektro : “Voor de laatste proef stond ons team op de eerste plaats, maar we wisten dat het Dutch SolarBoat Team sneller was voor de 30km lange uithoudingsrace. Het team moest dus de ideale strategie uitstippelen, om zo snel en efficiënt mogelijk te varen met een beperkte energievoorraad. Door de gedetailleerde uitlezing van de Mastervolt batterij konden ze op elk moment hun snelheid aanpassen volgens de inhoud van de batterij. Aan de finish werden we door de ingebouwde Mastervolt GPRS module continu via SMS op de hoogte gehouden van het verbruik en resterende autonomie , zodat we konden inschatten hoe het team er voor stond.
Toen ze op 5km van de finish zagen dat er nog voldoende energie beschikbaar was, besloten ze dan ook om op vol vermogen (14,5km/h) de eindspurt in te zetten. Ze finishten dan ook als tweede met een tijd van 2h31, een mooi gemiddelde van 11,87km/h ! Bij de finish was er zelfs nog 6% beschikbaar in de batterij, dus energie was onderweg geen probleem! We zijn blij dat we ons steentje konden bijdragen in het succes van dit super gemotiveerde team.”