Team Brunel heeft na een extreem spannende finale de zevende etappe van de Volvo Ocean Race gewonnen. Het zeilteam van schipper Bouwe Bekking had 9 dagen en 11 uur nodig om de etappe naar de Portugese hoofdstad Lissabon te volbrengen. Team Brunel staat, met maar één punt achterstand op de nummer twee Dongfeng Race Team, derde in het algemeen klassement. De race is nog niet over.
“De mannen hebben fantastisch werk geleverd,” zegt een zichtbaar blije Bouwe Bekking na de finish in Lissabon. “Maar ook dikke complimenten voor de technische walbemanning, die in Newport de boot in een tiptop conditie gebracht hebben.”
“Het was één van de meest rustige trans-Atlantische etappes die ik ooit gedaan heb, vervolgt Bouwe Bekking. “We hebben nauwelijks wind gehad. Alleen vannacht hadden we in één keer 24 knopen wind, maar voor de rest was het vooral cruisen over een vlakke Atlantische Oceaan. Daarentegen was het racen bijzonder intens. Met deze kleine afstanden tussen de boten, mag je geen moment verslappen. Elk foutje wordt genadeloos hard afgestraft. Na deze etappe ligt de race weer open. We moeten nog twee etappes varen en zullen tot het eind voor een zo hoog mogelijk positie vechten.”
Stijf van stress…
“We wisten dat de vloot net voor Lissabon weer in elkaar zou schuiven,” zegt Louis Balcaen. Hoewel hij duidelijk vermoeid is, straalt de jonge Belg van oor tot oor. “Ik stond stijf van de stress, toen ik MAPFRE plots rap dichterbij zag komen, toen ze een goede windvlaag kregen. Ik had kippenvel en een kreeg gevoel van ontlading toen ik over de streep voer. We zijn de verdiende winnaar, want op de oceaan waren we echt sneller dan de Spanjaarden. We zijn acht maanden aan het zeilen en de race wordt beslist in de laatste drie etappes. Bizar! Een tweede plaats in het algemeen klassement ligt in verschiet nu Dongfeng Race Team vierde geworden is. Ik geloof erin.”
“Dit is niet zomaar een winst,” zegt Brunel-CEO Jan Arie van Barneveld terwijl hij schipper Bouwe Bekking de hand schudt. “Door dit resultaat is het klassement weer op zijn kop gezet. De finish was krankzinnig spannend en mooi. Toen we de boot ontmoetten vannacht stond er nauwelijks wind en was het doodstil op het water. Er werd niet gesproken aan boord. De zeilers waren super geconcentreerd. Bouwe en zijn team hebben een geweldige etappe gevaren. Als ze deze bootsnelheid kunnen vasthouden, beloven de laatste twee etappes veel goeds. De spanning is terug. Dat is goed voor de sport, het evenement en boven al voor Team Brunel.”
Stuivertje wisselen
Team Brunel voer de eerste dag na de start in Newport achterin de vloot, maar in de daaropvolgende 36 uur veegden schipper Bouwe Bekking en zijn mannen Alvimedica en Team SCA op en ook op de andere drie boten werd rap ingelopen. Niet lang daarna voer Team Brunel voor het eerst op kop. Tot de finish in Lissabon was het stuivertje wisselen om de koppositie van de Volvo Ocean Race-vloot.
Een dag nadat het Nederlandse zeilteam de koppositie gepakt had, lag de Atlantische Oceaan erbij als een windstille Loosdrechtse plas. Zeilen klapperden en het water was zo strak als een biljartlaken. De oceaan was in mist gehuld. Na het optrekken van de mist kwamen de vijf achtervolgers in konvooi op de geel zwarte boot afgestoomd. Binnen een mum van tijd was Team Brunel zijn voorsprong kwijt en voer het team van Bouwe Bekking 50 meter achter MAPFRE op een tweede plaats.
Nadat de vloot weer in elkaar geschoven was, kregen de vijf teams te maken met het Azorenhoog. Dit hogedrukgebied versperde de route naar Lissabon. Het Azorenhoog ligt 365 dagen per jaar op ongeveer dezelfde plek. Het verandert soms in grootte en ook beweegt het ietwat in de rondte. In het midden is geen wind, maar hoe meer je aan de buitenkant van het hogedrukgebied vaart, des te meer wind er staat. Je vaart in dat geval wel extra mijlen. Als je tijdens de etappe van Newport naar Lissabon een denkbeeldige lijn getrokken had, liep die exact door het hart van het Azorenhoog heen. Pal door het midden dus, waar niemand wil varen. De navigators hadden de lastige opdracht om de juiste balans tussen “voldoende wind” en “minste mijlen” te zoeken.
Team Brunel en MAPFRE kozen als enige voor de kortere route met iets minder wind. Gelukkig kregen ook de boten die noordelijker zaten en voor de buitenkant gekozen hadden niet de beloofde wind. En dus lagen MAPFRE, Team Brunel en later ook Dongfeng Race Team er ineens heel goed voor. De mannen van schipper Bouwe Bekking namen vanaf dat moment de leiding weer over. Hoewel navigator Andrew Cape er helemaal niet op mikte, bleek zijn koers toch een schot in de roos te zijn.
Enkele dagen vrij
In komende dagen ondergaan de zeilers de verplichte medische keuring. Daarna moeten de zeilers van Team Brunel – dat is gesponsord door het internationale detacheringsbureau Brunel – herstellen van deze zevende etappe. Ondertussen zal de technische walbemanning van het Nederlandse Volvo Ocean Race-team, die naast de titelsponsor Brunel tevens wordt gesponsord door de drie officiële sponsors Moduleo, Robeco en Schouten Global, beginnen met het uitvoeren van kleine reparaties en onderhoudswerkzaamheden. De zeilers krijgen enkele dagen vrij, waarna ze zich weer gaan voorbereiden op de In-Port race en de volgende etappe, die op 7 juni start.
Bron: Team Brunel