De winnaars van de tweede jaarlijkse Electric & Hybrid Marine Awards zijn vandaag (25 juni) bekendgemaakt in een ceremonie die tijdens de Electric & Hybrid Marine World Expo in Amsterdam werd gehouden. Daarbij worden ’s werelds beste engineers, innovaties en producten op het gebied van elektrische en hybride scheepvaart in de schijnwerpers gezet. Een internationale jury bestaande uit 38 maritiem journalisten en experts en wetenschappers op scheepvaartgebied uit 17 landen heeft de winnaars in de vijf categorieën aangewezen.
Norled had flinke concurrentie van Visedo Marine, Eastern Shipbuilding Group, FSV Group en Mitsubishi Heavy Industries, maar slaagde er toch in om de prijs voor Electric & Hybrid Propulsion System of the Year binnen te slepen voor hun schip de Ampere, ’s werelds eerste elektrische emissieloze grote passagiers-/autoferry. Deze elektrische autoveerboot werd begin 2015 in gebruik genomen op de route van Lavik naar Oppedal aan de Noorse westkust. Ze wordt aangedreven door twee elektrische BlueDrive PlusC-motoren van Siemens, gevoed door lithium-ion-accu’s van Corvus Energy. Dit emissieloze schip vaart 34 keer per dag over het fjord en legt de oversteek van 6 km in ongeveer 20 minuten af.
In de categorie Innovation of the Year was de nieuwe Azipod D-roerpropeller van ABB Marine de gelukkige winnaar. De concurrentie in deze categorie bestond uit het Low Loss Hybrid-energiesysteem van Wärtsilä, het Cube Racking-systeem van Corvus Energy, het Akamodule Hybrid High Power-accusysteem van Akasol en de elektrische V-Pod-roerpropeller van Verhaar Omega. Andere kandidaten voor de Award waren de SmoothThrust DC-bus van Visedo Marine, het Odyssey loodzuuraccusysteem van EnerSys en de D13 MG-scheepsgenset van Volvo Penta.
Echter, het was de laatste toevoeging aan de serie Azipod-roerpropellers van ABB Marine waar de juryleden het meest van onder de indruk waren. De Azipod D is een voortstuwingssysteem zonder overbrenging dat geschikt is voor cruiseschepen, ijsbrekers, vrachtschepen die door ijs varen en offshore accommodatieschepen. Dit systeem kan voor verschillende rompvormen en afmetingen van roerpropellers worden gebruikt en heeft tot 25% minder geïnstalleerd vermogen nodig, onder meer omdat de nieuwe hybride koeling de prestaties van de elektromotoren tot wel 45% kan verbeteren.
En ABB Marine mocht nog een tweede prijs (hun derde in twee jaar) in ontvangst nemen, namelijk de Award voor Propulsion System Manufacturer of the Year. Voor dit bedrijf, dat het hoofdkantoor in Zwitserland heeft, was 2014 een zeer lucratief jaar, met een recordaantal orders voor elektrische voortstuwingssystemen voor in totaal 90 schepen. Als gevolg van het succes van de elektrische Azipod-roerpropeller heeft ABB Marine een nieuwe assemblagefabriek in Finland geopend, specifiek voor dit product. Andere genomineerden in deze categorie waren onder meer Visedo Marine, Wärtsilä en GE Power Conversion.
De prijs voor Chief Engineer of the Year ging naar Magnus Eriksson, medeoprichter en technisch COO van Echandia Marine, voor de grote rol die hij heeft gespeeld bij de ontwikkeling van ’s werelds eerste elektrische supercharged passagiersveerboot in Stockholm (Zweden). Eriksson heeft zijn technische expertise in onderwatertechnologie bij de marine gebruikt om een nieuw elektrisch voortstuwingssysteem op basis van pods te ontwikkelen. De juryleden erkenden ook dat zijn prestaties hebben geleid tot de ontwikkeling van systemen die met systemen van ABB en Siemens kunnen concurreren, maar dan voor een prijs die voor kleinere exploitanten van stadsboten betaalbaar is.
ABB introduces the latest member of its Azipod propulsion system family: The Azipod D, which requires up to 25 percent less installed power through refinements including its dual cooling system
Andere genomineerden uit deze categorie waren Greg Atkinson, hoofd R&D bij Eco Marine Power, Stefan Spühler, hoofdengineer van de Schultz Group, Severijn De Ridder, manager Hybride engineering bij Hybrid Ship Propulsion, en Pieter Dijkstra, algemeen directeur van Visedo Marine.
In de laatste categorie, Supplier of the Year, streek Corvus Energy met de eer. In 2014 deed deze Canadese leverancier van energieopslagsystemen een jaarlijkse investering van 2,2 miljoen dollar in R&D en groeiden hun inkomsten met 345%. Het bedrijf haalde daarnaast 10 grote contracten binnen, o.a. om voor Siemens het energieopslagsysteem (ESS) voor offshore schip de Edda Freya te leveren, evenals een order voor de M/V Berlin en M/V Copenhagen, hybride veerboten met accu. Corvus Energy heeft verder een strategische investering van 5 miljoen dollar van Green Marine Capital voltooid voor het stimuleren van continue groei, waardoor het ESS nu in meer dan 90% van de scheepvaartmarkt is geïnstalleerd. In deze categorie waren ook Eco Marine Power, Stadt, Echandia Marine en Aradex genomineerd.
Foto: de Azipod D van ABB Marine.
Meer informatie over de Electric & Hybrid Marine World Expo 2015