Opiniebijdrage van Danny Bisaerts
– In het volle zomerseizoen is de drukte op het water hoger dan anders. Pleziervaart en beroepsvaart delen soms hetzelfde vaarwater. Die eerste gebruikersgroep wordt steeds talrijker, die tweede groep gebruikt steeds grotere schepen. Zomaar op het water gaan is dus ook voor de pleziervaarder geen kwestie meer van een brevet kunnen voorleggen dat op theoretische kennis alleen is gebaseerd. Dat vindt Danny Bisaerts, zaakvoerder van een van de grootste pleziervaartscholen van het land: vaarschool.be.
“De al bestaande praktijkopleiding voor pleziervaarders zou naar een niveau moeten getild worden zodat de kwaliteitsnorm meetbaar wordt. Dit is voornamelijk in het belang van de groeiende groep aan beginnende pleziervaarders. Het is in het belang van zijn veiligheid en van de mensen die met hem meevaren.” schrijft Bisaerts in zijn opiniestuk.
Bisaerts wordt heel sterk geconfronteerd met een hausse in de aanvragen om aan een examen stuurbrevet voor de pleziervaart te kunnen deelnemen. Vaarschool.be kende een groei van 14% aan cursisten in vergelijking met 2014 en geeft aan ca 1000 mensen les. Ook de groei aan examendeelnemers is ongezien hoog.
De eerste twee maanden dat de nieuwe op computer afgelegde multiple choise procedure werd ingevoerd schoven al meer dan 1000 kandidaten achter de klavieren zegt de FOD Mobiliteit. Ook zij signaleren een belangrijke stijging bij de nieuwkomers in de pleziervaart. Praktijkervaring dient alleen aangetoond te worden aan de hand van een dienstenboekje. Zes uur vaarervaring bij een vaarschool, twaalf uur vaarervaring -verklaring op eer- bij een gebrevetteerde pleziervaarder.
Bisaerts pleit voor een duidelijk lesprogramma voor de praktijk, een erkenningsysteem voor vaarscholen en een continue evaluatie van de cursist door de lesgever in plaats van een alles of niets proef. Lees het volledige opiniestuk van Danny Bisaerts waarom hij een gedegen praktijkproef voor de nieuwe pleziervaarder veiliger en dus ook een noodzaak vindt.