De voorbije paar jaar was de Belgian Boat Show in Gent zo goed als gratis te bezoeken. Elke vereniging en deelnemer kreeg een link ter beschikking waarmee bezoekers gratis toegangskaarten konden downloaden. In de marge van de recente Nautibel-meeting wist de afgevaardigde van de Boatshow te melden dat de organisator Easy Fairs (Artexis Group) het einde van deze gratis toegangspolitiek in het vooruitzicht stelt.
Dat moet een selecte groep, maar meer gemotiveerde bezoekers opleveren. Het wordt dan de opdracht van de beursorganisatoren om de aantrekkingskracht van het aanbod te verhogen. De ruime meerderheid van de bezoekers komt naar Gent afgezakt om kennis te maken met de nieuwe boten. In de marge pikken zij natuurlijk ook graag in op het dienstenaanbod dat gepresenteerd wordt. Maar meer boten op de beurs is zowel een financiële als logistieke uitdaging.
Intussen vernemen we uit welingelichte bron dat de prijs per m² exposantenruimte voor volgend jaar met 8 procent zou gestegen zijn. Het is dus duidelijk dat Easy fairs niet de wilde weldoener van de watersportsector in ons land is, een imago dat ze zich nochtans graag aanmeten.
Koken kost geld. Exposeren ook en het laat zich aanzien waar de beurs de inkomsten die ze de voorbije jaren misliepen, willen trachten te recupereren. Het is dan ook aan de sterke beroepsorganisaties, Nautibel en Nautiv, om de belangen van hun leden te verdedigen en een deelnameprijs te bedingen die gelijke tred houdt met het potentieel van de lokale watersportmarkt.
Foto: Belgian Boat Show, 2016