Nieuwe romp voor toekomstige Dehler 34

Vorige week werd de eerste Dehler 34 romp met een lengte van 10,30 meter en een breedte van 3,60 m uit de mal gehaald en komt nu in de assemblagelijn van de Dehler scheepswerf in Greifswald, Duitsland. Dit moment is een belangrijke mijlpaal in de productie van elk nieuw ontwikkeld jacht. De romp van de nieuwe Dehler 34 is, zoals gebruikelijk voor Dehler, gebouwd met een volledige sandwich kern. Deze volledige sandwich constructie biedt een hogere stijfheid, zeer goede isolatie en is beduidend lichter dan jachten met andere bouwmethoden. Wanneer men de sandwichconstructie in detail bekijkt, is de eerste laag van buitenaf de zogenaamde gel coat, die het omhulsel van de romp vormt.

De ‘cove’-lijn van Dehler jachten wordt niet vastgelijmd aan de romp, maar geïntegreerd in de gelcoat, om duurzaamheid te garanderen. De eerste laag achter de gelcoat, de “buitenhuid” van een sandwichconstructie bestaat uit glasvezel, die wordt verwerkt met vinylesters.

Het voordeel van vinylester is de osmose weerstand, wat een lange levensduur van het schip verzekert. De 16mm dikke sandwich kern is gemaakt van balsahout dat optimale isolatie geeft en maakt de romp licht. De laatste laag, de ‘binnenhuid’ vormt het sluitstuk van de sandwich-methode.

Vervolgens wordt de vloerconstructie bevestigd, die de krachten verdeelt op de romp. Ook hier onderscheidt Dehler zich van andere producenten van seriejacht  door de Dehler Carbon Cage.

Dehler_Carbon_CageLR

In de volgende stap worden de inwendige componenten geïnstalleerd voordat het dek wordt aangesloten op de romp. De nieuwe Dehler 34 zal worden afgerond net op tijd voor de bootshows van het najaar.