De Douro heeft zijn naam niet gestolen. ‘Douro’ betekent ‘gouden rivier’ in het Portugees en toervaren op deze machtige en prachtige rivier in het Noorden van Portugal is een belevenis om in te kaderen. De rivier vormt de schakel tussen de wijngaarden langs de steile rotsoevers en de immense wijnkelders aan de monding in Porto. Voor de bouw van de stuwdammen was deze rivier alleen bevaarbaar met speciale vaartuigen, de ‘barcos rabelo’ die de wijn in immense vaten naar Porto brachten om er te rijpen tot heerlijk portwijn.
Met vijf sluizen op Portugees grondgebied is de Douro een ‘brave’ rivier geworden, waar elke schipper met een minimum aan ervaring probleemloos het roer in handen kan nemen. Daar speelt het Yacht en Charterbedrijf Feel Douro uit Porto op in. En hoe de Douro voelt, mochten we een drietal dagen ervaren. We kozen voor het traject tussen Pinhão en Foz do Sabor, een natuurlijk, historisch kader dat ongerepte, woeste natuur afwisselt met ingenieus aangelegde wijnbouw op terrassen uitgewonnen in de steile rotswanden, tot 700 meter hoog.
De Douro rivier ontspringt in Spanje op 2200 m hoogte en mondt uit in de Atlantische Oceaan bij Porto, na een traject van bijna 900 km waarvan de laatste 200 km bevaarbaar zijn.
Vaarbewijs gevraagd
De Douro is geen rivier waar onervaren schippers op losgelaten worden. Bij aankomst in de verhuurbasis gaan de professionele schippers met de gastschippers een uurtje varen om de kennis uit te testen. Voor wie een beetje ervaring heeft met het varen op de binnenwateren en aanmeren in de havens is er geen probleem. De Douro laat zich als een zachte, gewillige rivier bedwingen, maar het verhuurbedrijf stelt geen ‘veredelde botsboten’ ter beschikking laat dat duidelijk zijn.
De vloot bestaat uit vijf Greenlines, respectievelijk 33 (10 m) en 40 voet (14 m). De Greenlines behoorden een paar jaar gelden tot de best verkochte motorboten in de Benelux. In testverslagen werden deze van oorsprong Sloveens motorjachten geprezen om hun uitstekend vaargedrag, beperkt verbruik door een wrijvingsarm rompprofiel en een doordachte indeling.
[huge_it_slider id=”18″]
De Greenline 33 heeft een dubbele cabine, de 40 voet versie heeft 2 dubbele cabines. In beide types kunnen de salonzitbanken omgevormd worden tot slaapplaatsen. Wij zouden de Greenline 33 dan ook voor 2 volwassenen met eventueel 1 of 2 kinderen of jongeren willen aanraden en twee koppels kiezen met het oog op comfort en privacy best voor Greenline 40. Daarnaast heeft het bedrijf nog een tot motorboot omgebouwde Lagoon zeilcatamaran beschikbaar. Die wordt alleen maar met schipper verhuurd. Oorspronkelijk was de zeilcatamaran bedoeld voor zeilers die de Atlantische kust langs de baai van Porto wilden ontdekken, maar de oceaan ging bij wijlen zo lelijk tekeer dat alleen ‘diehard’ zeilers genoegen beleefden aan deze tochten. Daarom besliste het verhuurbedrijf om deze catamaran in te zetten voor het riviertoerisme. Met twee dubbele kajuiten in elke romp en centraal telkens een badkamer, vinden groepen van 8 personen hier een comfortabel verblijf en de nodige privacy. De zitbanken in U-vorm omheen de centrale tafel op het bovendek bieden 360° zicht en dat laat de omgeving van de Douro magnifiek tot haar recht komen. Een keukentje met koffiezet, koelkast en diepvries biedt alle faciliteiten, mocht koken aan boord op het programma staan. Maar op alle aanlegplaatsen zijn naast stijlvolle, culinair geïnspireerde restaurants ook authentieke, volkse eethuisjes te vinden die de traditionele Portugese gerechten met zwier serveren.