Volvo Ocean Race lost dilemma op: foils én mono- en multihulls

De Volvo Ocean Race heeft het dilemma  opgelost of de race in de toekomst met  mono- of multihulls gevaren wordt.  Ze kiezen voor beiden. Bij de offshore etappes wordt gebruik gemaakt van  foil-assisted 60-voetsmonohulls en de inport races worden op foilende catamarans gevaren., dit vanaf 2019.

Maar de Volvo Ocean Race heeft  de komende tien jaar nog meer wijzigingen in petto.  Mark Turner, algemeen directeur van de Volvo Ocean Race, maakte dit eerder deze week tijdens een speciaal evenement in het Volvo Museum in Göteborg bekend. Zo wordt er gedacht aan een etappe rond Antarctica, streeft de organisatie ernaar om van de race een tweejaarlijkse wedstrijd te maken en wordt voorzien in een opleidingsprogramma voor zeilers.

De nieuwe one design boten, ontworpen door de Fransman Guillaume Verdier, worden in 2019 geïntroduceerd.  Om de Volvo Ocean Race te winnen moeten schipper en bemanning – 6 of 7 leden, gemengde teams blijven toegelaten – dus zowel ervaring hebben met monohulls als met foiling catamarans. Duidelijk dat de race ‘allround’ zeilers op het oog heeft.

Het designteam van Verdier  zoekt bij het ontwerp aansluiting bij de IMOCA 60-klasse die we aan het werk zagen in de Vendée Globe. Voor de catamarans wordt gekeken naar de AC45’s die de America’s Cup betwisten.

De boten zullen kunnen geleased worden, wat de budgetten voor  deelname drastisch naar beneden haalt. Er staan 8 boten op het programma en de huidige deelnemers  hebben de eerste keuze om in het leaseprogramma te stappen. De teambudgetten bedragen gemiddeld 10-12 miljoen euro, verspreid over twee jaar, aldus racedirecteur Turner.  Dat is ongeveer een vijfde  van de huidige budgetten.

vor__13-00-170517-thenextdecade-lr