In de maanden juli en augustus voorkwam de Nederlandse landelijke pechhulpdienst voor watersporters ‘Botenwacht’ het vroegtijdige einde van 914 vaarvakanties en dagtrips. Botenwacht omschrijft de zomermaanden als ‘een oud Hollandse kwakkelzomer zonder langere periodes van mooi weer, maar ook niet echt slecht’. Met 22 procent waren de startproblemen het meest voorkomend.
Foto: Paul Bolsius
In deze twee maanden:
-kon Botenwacht 435 nieuwe leden verwelkomen.
-kregen de telefooncentrales 1.035 hulpverzoeken.
-was de gemiddelde wachtijd bij de telefooncentrales minder dan 2 minuten.
-werden 965 verzoeken gehonoreerd voor pechhulp.
-lukte het in 51 gevalen niet om de storing op locatie te verhelpen.
-heeft Botenwacht 653 gevallen op locatie direct weer op weg kunnen helpen.
-kon Botenwacht 261 gevallen op locatie snel op weg helpen na een vervolgafspraak.
-ontving Botenwacht 4 klachten.
Verder blijkt:
-regio Amsterdam het gebied te zijn met de meeste pechmeldingen.
-dat provincie Zuid-holland op de tweede plaats komt.
-en Friesland op de derde plaats komt als het gaat om pechmeldingen.
-dat Limburg en Oost Brabant de minste pechmeldingen kent.
Soort pechgevallen:
Grofweg deelt Botenwacht de soorten pechgevallen als volgt in:
-Startproblemen: 22 %
-Problemen met brandstoftoevoer: 17%
-Problemen met de motorkoeling: 15 %
-Problemen met de accu/dynamo: 12 %
-Problemen met de schroefas (bijv. lekkage): 10 %
-Problemen met de keerkoppeling: 10%
-Problemen met de boegschroef: 8 %
-Overige problemen 6%
Terugkijkend concludeert Botenwacht dat het netwerk aan steunpunten prima heeft voldaan in verhouding tot het aantal pechgevallen. Hierbij aangetekend dat de druk op de steunpunten in de provincie Friesland erg hoog is geworden. Voor deze provincie is de organisatie intussen bezig met een selectieprocedure voor een extra steunpunt.
Meer informatie www.botenwacht.nl