De klassieke, helse drukte voor de start van de Volvo Ocean Race in Alicante, Spanje. Maar de emoties hadden niet alleen te maken met het nakend afscheid van de zeilers, ook het welles-nietes spel tussen de schipper van Akzo Nobel Simeon Tienpont en het chemische concern zorgde voor deining.
Foto: Etappe 1, Alicante naar Lissabon aan boord van Vestas 11th Hour Racing. Photo by James Blake/Volvo Ocean Race, 23 October.
Een dag voor de start werd Simeon Tienpont in het gelijk gesteld in de arbitragezaak tegen sponsor AkzoNobel. Zondagmorgen, de dag van de start, was hij terug aan boord. Tijdens de schippersparade kreeg hij luid applaus van het publiek. In een voorafgaand overleg waren de plooien glad gestreken. De Nieuw-Zeelander Brad Jackson die als schipper was aangesteld na het ontslag van Tienpont, hield het voor bekeken, net als drie andere teamleden. Met een ‘reserveploeg’ van vijf mannen en twee vrouwen ging AkzoNovel in de eerst etappe Volvo Ocean Race van start.
Die begon met een stevig bevochten inport race. Dongfong wist zowel Team Brunel als MAPFRE een penalty aan te smeren. Zij moesten een rondje afwerken, dat betekent weinig met 45.000 mijl voor de boeg, maar liet Dongfeng toe als eerste het ruime sop te kiezen, richting Gibraltar. Voor de toeschouwers was het spektakel adembenemend. De raceboten moesten zich als slot bijna letterlijk een weg banen tussen de massa toeschouwersboten.
De eerste 24 uur noteerden de deelnemers een gemiddelde van om en bij de 300 mijl. Na de eerste 50 uur voerde Vestas 11th Hour Racing de groep aan, met Team Brunel aan het staartje maar alle boten op ongeveer 30 mijl afstand van mekaar.
Volg de Volvo Ocean Race in detail op www.volvooceanrace.com
Maar de start kan je beleven op volgende schitterende videobeelden: