Het Chinees/Franse Dongfeng Race Team, met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan boord, leidde vanmiddag de Volvo Ocean Race-vloot de Taag uit op weg naar Kaapstad. De zeven teams vlogen met de noord-noordoostenwind van 15 tot 22 knopen wind uit de startblokken van de tweede etappe.
Foto: Start of Leg 2. Day 1 from Lisbon to Cape Town. 05 November 2017 – Jesus Renedo/Volvo Ocean Race
Het Chinees/Franse Dongfeng Race Team, met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan boord, leidde vanmiddag de Volvo Ocean Race-vloot de Taag uit op weg naar Kaapstad. De zeven teams vlogen met de noord-noordoostenwind van 15 tot 22 knopen wind uit de startblokken van de tweede etappe. Alvorens aan de 7.000 nautische zeemijlen (nm) richting Zuid-Afrika te kunnen beginnen, moesten ze vier boeien ronden. De juiste zeilkeuzes en positionering ten opzichte van het land en de stroming zorgden voor de nodige verschuivingen in de rangorde.
Dat begon al direct na de start, die werd gewonnen door Team Brunel. Het Nederlandse team van schipper Bouwe Bekking (Deventer) koos voor een iets kleinere fok (voorzeil) dan de concurrentie in combinatie met een extra voorzeil (fractional Code-0). Die optie bleek iets te optimistisch in de harde windvlagen dicht de onder wal van Lissabon, de koers van Team Brunel. Dongfeng Race Team zeilde onder hen meer door het midden van de rivier, waar het de koppositie kon overnemen. Zo gingen ze als eerste onder de iconische 25 aprilbrug door, terwijl Team Brunel het extra voorzeil omlaag moest halen. Ook Vestas 11th Hour Racing wist de Nederlandse boot voorbij te varen, maar maakte later een foute zeilkeuze.
“Het zal hard gaan”, zei Dongfeng-schipper Charles Caudrelier voordat de trossen losgingen. “We hebben ons hierop lang voorbereid. Zes maanden lang trainden we met harde wind, dus ik hoop dat we er klaar voor zijn. We hebben in ieder geval enkele goede stuurmannen in deze condities.”
Na het ronden van de bovenboeien keerde de vloot voor de wind terug naar de riviermonding. Alleen Vestas 11th Hour Racing en het Nederlandse team AkzoNobel van schipper Simeon Tienpont (Groningen) kozen voor de grote masthead Code 0, het voorzeil dat tot aan de top van de mast reikt. De overige teams hesen de kleinere fractional Code 0, wat de betere optie bleek in de harde windvlagen. Vestas 11th Hour Racing had te veel zeiloppervlak op om goed te kunnen trimmen en viel van de tweede terug naar de vijfde plaats.
Uiteindelijk verliet Dongfeng Race Team als eerste de Taag, gevolgd door Team Brunel, MAPFRE en Sun Hung Kai/Scallywag. “De echte race begint nu”, aldus MAPFRE-schipper Xabi Fernández kort voor de tweede etappestart. “We zullen enkele dagen sterke wind hebben. Iedereen is competitief, dus we zullen zo hard mogelijk moeten gaan.” Dat doen de Spanjaarden, want inmiddels vliegen alle Volvo Ocean 65’s met 30 knopen wind over de flinke golven met MAPFRE aan kop. Team Brunel zeilt in tweede positie, gevolgd door Dongfeng Race Team. Volgens de laatste voorspellingen houdt dit weerbeeld de komende drie dagen aan.
Positierapport van zondag 5 november, 17.26 uur:
1.MAPFRE
2.Team Brunel
3.Dongfeng Race Team
4.Sun Hung Kai/Scallywag
5.Vestas 11th Hour Racing
6.Turn the Tide on Plastic
7.Team AkzoNobel