Na een weekend vol tactische beslissingen varen alle Volvo Ocean Race-boten nu richting de finishlijn in Kaapstad. Het Spaanse MAPFRE gaat aan kop, gevolgd door Vestas 11th Hour Racing. Het Nederlandse Team Brunel ging vandaag in Stealth Mode terwijl het in tweede positie zeilde.
Foto: Lisbon to Cape Town, day 16, on board MAPFRE. 20 November, 2017 – Ugo Fonolla/Volvo Ocean RaceInmiddels is de wind toegenomen tot 19,5 en 24,8 knopen en is de temperatuur gezakt. De zeven teams hebben minder dan 2.000 nautische mijlen (nm) voor de boeg in de tweede etappe van Lissabon naar Kaapstad (7.000 nm).
Na het positierapport van vanmorgen 7 uur UTC besloten Team Brunel-schipper Bouwe Bekking en navigator Andrew Cape in Stealth Mode te gaan. Dat betekent dat het Nederlandse team voor 24 uur onzichtbaar zal zijn op de positierapporten. Op het moment dat dit inging, lagen ze tweede als meest zuidelijke boot. Daaraan voorafgaand hadden ze een paar sterke dagen, doordat ze profiteerden van hun westelijke route langs de Braziliaanse kust. Met een gunstigere windhoek stormden ze van de laatste tot de tweede plaats in de ranking, terwijl de vloot onder de breedtegraad van Kaapstad dook.
De timing van Team Brunel’s besluit valt samen met de voorbereiding van de kopgroep op het oostwaarts bewegende koudefront met windsnelheden tot 30 knopen. Dit weersysteem zal de boten tot een paar honderd mijl van Kaapstad brengen. Of het tactische spel van Bekking en Cape zich uitbetaalt in een voorsprong, zal morgenochtend 7 uur UTC blijken als ze weer ‘zichtbaar’ worden. Team Brunel-bootmanager Abby Ehler geeft toelichting: “De routing suggereert dat je noordelijk moet zitten, maar Capey heeft zijn zinnen op het zuiden gezet. Hij denkt dat de zuidelijke route minder risico’s met zich meebrengt. Door in Stealth Mode te gaan, kan de rest van de vloot alleen maar gissen. We hopen maar dat niemand met ons meegaat.”
Richting zuidwesten, weg van Kaapstad
Op zaterdag koerste de vloot nog richting het zuidwesten, dus weg van de eindstreep in het oosten. De afstand liep op, maar zou moeten worden gecompenseerd door de sterke wind van het op te pikken front. Aan de navigators en schippers de moeilijke taak om op het juiste moment terug naar het oosten te gijpen (van de wind weg draaien) en die krachtige wind op te pikken. Koploper Dongfeng Race Team positioneerde zich als meest oostelijke boot door pas drie uur later de koers naar het zuidwesten te verleggen.
Op zondagmorgen leek de kopgroep de finale gijp richting Kaapstad gemaakt te hebben, totdat Team Brunel besloot om weer naar het zuidwesten te gaan. De bedoeling was om dichterbij het weersysteem met veel wind te komen, dat ze naar Kaapstad moet brengen. Bekking kort voor die manoeuvre: “Een andere, zeer belangrijke beslissing is om de timing van de waarschijnlijk laatste gijp naar Kaapstad juist te hebben. Als je te vroeg gaat, leg je een kortere afstand af, maar met het risico minder wind te hebben. Ga je te laat, dan vaar je te veel mijlen. Maar zelfs hierna is de race verre van over. Er komen nog meer tricky passages in deze etappe.”
Verlies
De oostelijke tactiek van Dongfeng Race Team, met de Nederlandse Carolijn Brouwer, pakte verkeerd uit voor de Chinees/Franse boot. Zij gingen zaterdag te ver naar het oosten en zakte naar de vierde plek. Schipper Charles Caudrelier legde zondag uit: “De stemming aan boord is vandaag uiteraard niet geweldig. We hebben in de afgelopen 24 uur zoveel verloren. We zaten in de perfecte situatie, maar we hebben een grote fout gemaakt. We hebben te veel met het hogedrukgebied en de lichte wind gespeeld. Maar we hebben nog zes dagen om terug te komen en we geven nooit op. Wij willen een podiumplek en zullen tot het einde toe daarvoor vechten.”
Winst
Bij Vestas 11th Hour Racing heerste gisteren daarentegen een opgetogen sfeer nadat de finale gijp was ingezet. “Bij ons is de stemming bijzonder goed, nu dat we eindelijk richting Kaapstad varen en de afstand tot de eindstreep juist kleiner wordt in plaats van groter”, aldus navigator Simon Fisher. “Tactisch gezien is het fijn om te zien dat het zuiden zijn vruchten begint af te werpen na een reeks van positierapporten waarop steeds de boten in het noorden beter gingen. Ondanks dat ze dichtbij het hogedrukgebied met weinig wind zaten. Het voelde als een eeuwigheid wachten, dus we zijn blij dat we nu winst boeken ten opzichte van hen.”
Achterin de vloot lijken Sun Hung Kai/Scallywag en Turn the Tide on Plastic hun eigen matchrace over de Zuid-Altantische Ocean te varen. De twee varen continu op enkele mijlen afstand van elkaar. Turn the Tide on Plastic-schipper Dee Caffari schreef: “Eindelijk scheidden onze wegen met Scallywag vandaag voor een paar uur. We waren 30 mijl van elkaar verwijderd, waarna we opnieuw elkaar kruisten. Het is ongelofelijk dat we zo lang, zo dicht bij elkaar racen. Het is tot dusver een zuidelijk halfrond match race.”
Etappe 2 – Positierapport – maandag 20 november (dag 16) – 13:00 UTC
1. MAPFRE — distance to finish – 1,832.6 nautical miles
2. Vestas 11th Hour Racing +32.8
3. Dongfeng Race Team +39.7
4. team AkzoNobel +62.8
5. Sun Hung Kai/Scallywag +83.7
6. Turn the Tide on Plastic +88.0
7. Team Brunel – Stealth Mode