In Kaapstad maakt de Volvo Ocean Race-vloot zich op voor de havenrace en de derde etappe. Dat wordt de eerste over de beruchte Zuidelijke Oceaan. Vanmiddag om 13 uur Nederlandse tijd begint de wedstrijd rondom de boeien nabij het Zuid-Afrikaanse Waterfront. Op zondag 10 december klinkt voor de zeven teams het startschot van 6.500 nautische mijlen richting de finish in Melbourne. Het resultaat telt dubbel, dus er staat veel op het spel op de meest afgelegen oceaan ter wereld.
Foto: Cape Town Stopover. Practice Race from the helicopter. Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race
Daar waar golven zo hoog als huizen ongestoord kunnen rollen en waar ijskoude stormen heersen. Het is het gebied van rond de 40 graden zuiderbreedte tot de antarctische cirkel. Hier worden gemiddeld ‘s werelds hoogste windsnelheden gemeten en de ‘trein’ van depressies beweegt zich in oostelijke richting rondom het continent. Het weer komt dus altijd van achteren, wat het voor de koplopers soms lastig maakt om hun positie vast te houden.
Op de Zuidelijke Oceaan voelt 30 knopen wind als 40 knopen op de Middellandse Zee. Dit komt doordat koude lucht zwaarder is, het heeft een relatief hoog soortelijke gewicht. Doordat een windvlaag zo hard kan aankomen, ligt het gevaar van een klapgijp op de loer. Daarbij komt het zeil onverwachts snel en met veel kracht over. Dit gebeurde in de vorige editie toen meerdere boten op dezelfde dag plat gingen in vlagerige condities.
Team AkzoNobel-schipper Simeon Tienpont: “De Zuidelijke Oceaan-etappes geven een extra dimensie aan de race, omdat je zo ver van het vasteland vandaan bent. Als vloot en als zeiler bevinden we ons in een kwetsbare positie en tegelijkertijd is dit een soort paradijs voor zeilers.” Met amper een week tussen de finish in Melbourne en de start van de vierde etappe op 2 januari, is de druk hoog. “Als je niet op tijd in Melbourne bent, mis je waarschijnlijk de etappe naar Hong Kong”, aldus Tienpont.
Aan de navigators de taak om met de beschikbare weerdata de lagedrukgebieden op te zoeken en op de randen daarvan te varen. Uiteraard aan de juiste kant van de gevarenzone. Aan boord van Sun Hung Kai/Scallywag van schipper David Witt neemt Antonio Fontes (POR) de navigatiestoel over van Steve Hayles (GBR). Fontes zeilde de nul-etappe met Scallywag en werd in de eerste etappe ‘uitgeleend’ aan team AkzoNobel.
Antarctic Ice Exclusion Zone
Aangezien de Volvo Ocean 65’s hoge snelheden bereiken (driemaal zo snel als de vroegere racejachten), vormen ijsbergen een levensgevaarlijke bedreiging voor de veiligheid. Daarom besloot de raceorganisatie om de Antarctic Ice Exclusion Zone in de route op te nemen. Dat betekent dat de boten niet te diep zuidelijk mogen gaan om het risico van een aanvaring met een ijsberg te verkleinen. Het blijft natuurlijk wel oppassen voor de bemanningen.
De vloot zal gedurende deze hele editie ongeveer driemaal zoveel nautische mijlen over de Zuidelijke Oceaan afleggen als in de vorige race. Nieuw dit keer is ook de dubbelscore in drie etappes. Allereerst de aanstaande van Kaapstad naar Melbourne, daarna van Auckland naar Itajaí en tot slot de trans-Atlantische oversteek van Newport naar Cardiff.
Team AkzoNobel kiest voor ervaring
Team AkzoNobel maakte gisteren een dubbele bemanningswissel bekend. De Australische zeilmaker en drievoudig Race-veteraan Justin Ferris (42) en de Spanjaard Alex Pella (45) voegen zich bij het team voor de zware derde etappe. Zij vervangen de Australiër Luke Molloy en de Nederlander Peter van Niekerk. Ferris zeilde de Volvo Ocean Race reeds met de Pirates of the Caribbean (2005-06), PUMA Ocean Racing (2008-09) en Abu Dhabi Ocean Racing (2011-12). Pella heeft eveneens een behoorlijke staat van dienst in het oceaanzeilen. Begin dit jaar won hij met de maxi trimaran IDEC de felbegeerde Jules Verne Trophy. Deze prijs gaat naar het team dat zijn zeiljacht in recordtijd non-stop rond de wereld zeilt. In 2014 won Pella de competitieve Class 40 van de trans-Atlantische Route du Rhum. Schipper Tienpont: “We zijn blij met Justin en Alex aan boord. Ze brengen beiden veel expertise met zich mee, vooral voor wat betreft de Zuidelijke Oceaan.”
Team Brunel stunt
Team Brunel gooide het deze week even over een andere, zeer gewaagde boeg. Afgelopen woensdag lieten ze een touw achter de boot slepen, waaraan de Deense kitesurfer Nick Jacobsen zich vastklikte. Door de snelheid van de boot ontstond voldoende lift om de Deense waaghals tot recordhoogte te brengen. Jacobsen klokte 277 meter boven de zeespiegel, waarmee hij een nieuw wereldrecord in de hoogste Kite Tow Up vestigde. Vorige week kondigde Team Brunel eveneens een bemanningswissel aan. De Belg Louis Balcaen maakt zijn rentree bij Team Brunel, nadat hij de vorige editie tot de vaste bemanning behoorde. De talentvolle stuurman/trimmer vervangt de Argentijn Maciel Cicchetti.
Schakelen naar In-Port Racemodus
Hoewel de Zuidelijke Oceaan lonkt, moeten de teams vandaag eerst schakelen naar de In-Port Racemodus. De einduitslag van deze serie havenraces telt uiteindelijke als tie-breaker in het klassement voor de Volvo Ocean Race Trophy. Dit resultaat is dus allesbeslissend in geval van gelijke score. Het Spaanse MAPFRE gaat aan de leiding op twee punten gevolgd door het Nederlandse Team Brunel en het Chinees/Franse Dongfeng Race Team. De start is om 13 uur Nederlandse tijd. Het wedstrijdwater voor de kust van Kaapstad kan voor het nodige spektakel zorgen. De sterke wind is vlagerige en veranderlijke in combinatie met tricky stromingen.