Dongfeng Race Team en MAPFRE verlieten zondagmiddag 10 december nek-aan-nek Kaapstad op weg naar het zuidelijkste punt van het Afrikaanse continent. Na de start van de derde Volvo Ocean Race-etappe volgde een korte driehoekbaan vlakbij de kust. Daarna begonnen de zeven boten aan de 6.500 nautische mijlen richting de finish in Melbourne, waar ze rond de kerst worden verwacht.
Foto: Leg 3, Cape Town to Melbourne, Start. Photo by Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race. 10 December, 2017.
De zeilcondities waren ideaal met de befaamde ‘Cape Doctor’ wind van 20-25 knopen sterk. Dongfeng-schipper Charles Caudrelier en zijn bemanning, waaronder de Nederlandse Carolijn Brouwer, gingen nipt aan kop door de laatste gate. Het Spaanse MAPFRE had echter eerder een groter voorzeil gehesen, waardoor het met hoge snelheid langszij kwam. Niet lang na de gate namen de Spanjaarden de leiding over. Team Brunel stoof in derde positie weg richting het zuiden.
De voorspellingen voor de komende week liegen er niet om. De vloot staat na ongeveer drie dagen een diepe depressie te wachten, die gepaard gaat met 40 tot 50 knopen wind en huizenhoge golven van 7 tot 11 meter. Kort voor vertrek zei Team Brunel-schipper Bouwe Bekking het volgende over de Zuidelijke Oceaan: “We moeten in gedachten houden dat op het zuidelijke halfrond de zomer nu begint. De winter is voorbij, maar het water is gewoon ijskoud. Het meest angstaanjagende is dat de depressies nog steeds heel erg sterk zijn. Hopelijk komen we dankzij de ice exclusion zone geen ijsbergen tegen, maar met water van enkele graden boven nul kunnen wel ijspegels uit de mast naar beneden vallen. Ook de druk van de wind is soms belachelijk sterk. Dit is de etappe waarin de meeste schade wordt opgelopen. De boten zijn sterker dan ooit, maar dingen kunnen nog altijd breken.”
Stu Bannatyne, die net als Bekking met zijn achtste race bezig is, verwoordde zijn haat-liefde-verhouding met de Zuidelijke Oceaan als volgt: “Het is het vreselijkste zeilen wat er is, maar tegelijkertijd ook het beste. Gelukkig vergeet het menselijke geheugen steeds het ergste en onthoudt het goede. Daarom blijven we terugkeren.”
Dongfeng Race Team moest op het allerlaatste moment noodgedwongen nog een bemanningswissel doorvoeren. De Australiër Daryl Wislang verrekte vanmorgen zijn rug, waarna het team besloot om geen risico op verergering te nemen. De Fransman Fabien Delahaye vervangt Wislang.
Inmiddels gaat het Nederlandse Team Brunel aan kop en ligt het eveneens Nederlandse team AkzoNobel laatste, maar met slechts 1,5 nautische mijl achterstand.