Twee dagen na de start van de zesde Volvo Ocean Race-etappe gaat de top drie nek aan nek. Na het passeren van het zuidelijke punt van Taiwan nam Dongfeng Race Team de leiding over van Team Brunel. De Nederlandse boot van schipper Bouwe Bekking vaart nu in tweede positie, gevolgd door klassementleider MAPFRE. Het verschil tussen de drie koplopers bedraagt slechts 1,5 nautische mijl (nm).
Photo: Leg 6 to Auckland, day 02 on board Dongfeng. 08 February, 2018. Action on deck during a sail changing. Martin Keruzore/Volvo Ocean Race
Gisteren passeerde de vloot het zuidelijke punt van Taiwan met Team Brunel aan kop. Vanwege een gebied met lichtweer dat zich op de route naar de finish in Auckland ontwikkelt, varen de teams nu eerst een noordelijke koers. Weg van de directe koers richting Nieuw-Zeeland om zo betere wind op te pikken alvorens naar het zuiden te duiken.
SHK/Scallywag en het eveneens Nederlandse team AkzoNobel van schipper Simeon Tienpont gingen gelijk na de passage van het zuidelijke punt van Taiwan overstag naar het noorden. De rest van de vloot volgde later, waardoor een split van bijna 100 nm tussen de twee groepen ontstond. Vooralsnog lijkt de routeoptie van SHK/Scallywag en team AkzoNobel geen gelukkige keuze. De zuidelijke groep geniet momenteel van windsnelheden tussen de 16 en 19,5 knopen, terwijl het noordelijke duo het met een onstabiele bries 2,8 tot 4,8 knopen doen. Ze verliezen dus kostbare mijlen.
Ondertussen zit klassementleider MAPFRE de twee boten voor zich op de hielen. Navigator Juan Vila schrijft in zijn blog: “We zien Dongfeng, Brunel en ook TTOP in de verte en soms op AIS. De routing voert ons voor een tijdje naar het noordoosten, daarna naar het oosten en zuidoosten ten noorden van de Marianen (eilandengroep in de Stille Oceaan). We zullen een front van de noordelijke Stille Oceaan gebruiken. Als het front overkomt, gaat de wind naar verwachting met de klok meedraaien van zuid naar noordoost.”
Oponthoud door plastic afval
Op weg naar het zuidelijke punt van Taiwan was het nota bene Turn the Tide on Plastic dat plastic aan zijn kiel had hangen. Ook Team Brunel bleef niet gespaard, zo schreef schipper Bouwe Bekking: “We gingen heel goed en aan de leiding, maar opeens waren we heel langzaam. Razendsnel verloren we een halve mijl. De oorzaak bleek een enorme plastic tas aan ons roer. We moesten zelfs tweemaal overstag om het los te krijgen, waarbij we meer afstand verloren. Maar vanaf dat moment konden we weer langzaam uitlopen.”
Etappe 6 – Positierapport – 09:18 UTC
1.Dongfeng Race Team
2.Team Brunel, +0,12 nm
3.MAPFRE, +1,05 nm
4.Turn the Tide on Plastic, +7,91 nm
5.SHK/Scallywag, +95,91 nm
6.Team AkzoNobel, +100,61 nm
7.Vestas 11th Hour Racing, DNS