Het onderzoeksrapport van de de federale instantie voor Onderzoek van Scheepvaartongevallen (FOSO) naar de ramp met het zeiljacht de Capella, vorige zomer voor de kust van Blankenberge, is afgerond. Oorzaak van het ongeluk was een afgebroken kiel. Een reddingsoperatie had veel sneller van start kunnen gaan.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de bouten waarmee de kiel was bevestigd aan de Capella, tekenen van metaalmoeheid vertoonden. En dat die kiel, die in 2001 werd vervangen, al beschadigd was vooraleer de ramp gebeurde.
De FOSO raadt in zijn eindrapport dan ook aan ‘dat de inspecteurs van de dienst Pleziervaart booteigenaars in de toekomst expliciet zouden wijzen op de noodzaak om de kiel regelmatig zorgvuldig te inspecteren. “Dit om eventuele beschadigingen op te merken voor er ongevallen gebeuren. Want wanneer de kiel de bodem van de zee raakt, kunnen de bouten die de kiel op zijn plaats houden, verzwakken. Op langere termijn kan metaalmoeheid optreden en kunnen de bouten afbreken.” Dat is wat wellicht gebeurd is bij de Capella.
Lees het uitgebreid verslag in Het Nieuwsblad: Onderzoek naar dodelijke ramp met zeiljacht voor Belgische kust: verschillende schepen passeerden, niemand sloeg alarm.
Het 60 pagina’s tellende onderzoeksrapport kan u downloaden op de site van de Federale Instantie voor Onderzoek van Scheepvaartgevallen (FOSO).