Teleurstelling bij Land Rover dat met het BAR-team van Ben Ainslie de halve finale van de 35e America’s Cup haalde, waar ze werden verslagen door de uiteindelijke winnaars, Emirates Team New Zealand. De beker ging terug naar Nieuw-Zeeland en Land Rover zegde onmiddellijk zijn steun toe aan het team tot en met de 36e America’s Cup in 2021. Maar aan de vier jaar samenwerking kwam plotsklaps een einde. Op vrijdag 20 april werd Land Rover op de hoogte gesteld dat Ineos het team had gekocht en dat het contract werd beëindigd.
,,We zijn buitengewoon teleurgesteld. We hebben ons volledig ingezet om Ben en het hele team te ondersteunen. Het is een grote slag voor ons allemaal dat ons partnerschap niet zal worden voortgezet,” aldus Land Rover in een mededeling.
Door deze samenwerking heeft Land Rover vooral ingezet op technologie en innovatie en de ontwikkeling van toekomstig talent via de Land Rover BAR Academy. Het bedrijf leverde zo een ruime bijdrage om jongeren te motiveren om voor een STEM – richting te kiezen op school (STEM is een letterwoord dat staat voor Science – Technology – Engineering – Mathematics ).
Land Rover blijft zich inzetten voor de zeilsport en wenst Sir Ben en het Britse team veel succes in hun campagne om de beker naar huis te brengen. Het project van Ben Ainslie voert als baseline “Bring the Cup Home”. Dat zal dan moeten gebeuren door het Ineos Team GB genaamd, een nieuwe uitdaging goed voor een budget van 110 miljoen Britse Pond (125 miljoen Euro).
In overeenstemming met de AC75-klassenregel, die eerder deze maand werd gepubliceerd, racen alle teams op 22.8 meter foiling monohulls, in tegenstelling tot de foiling catamarans die zijn gebruikt in de laatste twee edities van de America’s Cup.
Voormalig Land Rover BAR-chef en viervoudig America’s Cup-winnaar Grant Simmer zal ook een belangrijke rol spelen als CEO van Ineos Team GB. Andere belangrijke benoemingen zijn onder meer tacticus Giles Scott en Emirates Team New Zealand-veteraan Nick Holroyd, die de rol van hoofdontwerper op zich zal nemen.
Ineos is een Brits chemiebedrijf met inmiddels 65 productie eenheden in 16 landen met zo’n 17.000 werknemers en een omzet van zo’n US$ 40 miljard.
De vijf belangrijkste afzetmarkten zijn Duitsland, Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Benelux. Deze vijf landen hebben een aandeel van circa 75% in de totale omzet.
In België ging Ineos in 1998 van start in Zwijndrecht. Sinds 2011 heeft Ineos 6 productievestigingen en 1 onderzoekslabo (Neder-over-Heembeek) in België. Deze sites zijn ontstaan na overnames van onderdelen van BP (Innovene), Dow, Solvay, BASF en Tessenderlo Group. In België produceren we vooral tussenproducten, kunststoffen en specialiteiten.
Misschien creëert het Britse project “Bring the Cup Home” van de Ineos groep ook mogelijkheden voor de zeilsport in ons land. Met een procentje van het budget voor het zou de zeilen in België een stevige rugwind krijgen.