Mark Slats reduceert, ondanks gebrek aan drinkwater, achterstand in de Golden Globe Race tot 190 mijl en jaagt op de eerste plaats. Eind november 2018 had Slats nog 7659 zeemijlen tot aan de finish te gaan in de erbarmelijke zeilrace rond de wereld, de Golden Globe Race. De raceleider, de 73-jarige Fransman Jean-Luc van den Heede, had op dat moment een gigantische voorsprong van 1260 mijl op de 41-jarige Wassenaarder.
Nu, half januari, zijn er nog slechts 5 van de 18 deelnemers in de race en is de voorsprong van de Fransman gereduceerd tot zo’n 190 mijl (op basis van afstand tot de finish). Slats heeft twee maanden lang gemiddeld 24 mijl per dag ingelopen op Van den Heede. Van den Heede zeilde gemiddeld 97 mijl per dag, Slats daarentegen zeilde met een gemiddelde van 121 mijl per dag.
Op het moment van schrijven is de voorsprong van de Fransman gereduceerd tot 190 mijl. Zijn aankomsttijd wordt door de de app YB-races geschat op 28 januari, 15 dagen van nu. Wanneer voor Slats met dezelfde aankomsttijd gerekend wordt moet hij een gemiddelde van 133 mijl per dag varen, dat is 13 mijl of 11% meer dan het daggemiddelde van de Fransman.
Wanneer je de lijn van 20% voor Slats zou doortrekken zou hij binnen twee weken aankomen in Les Sables D’Olonne, Frankrijk. Deze lijn kan echter niet met zekerheid doorgetrokken worden. Ook Slats’ finishtijd is afhankelijk van diverse factoren zoals bootsnelheid, windkracht en windrichting maar ook boot- en lichamelijke condities. Echter op basis van zijn prestaties van de afgelopen 2 maanden kan gesteld worden dat winst nog wel degelijk haalbaar is voor de Wassenaarder. Het is dus nog steeds een echte race.
Beperkte hoeveelheid diesel
De deelnemers mochten bij de start een beperkte hoeveelheid diesel aan boord hebben die naar eigen inzicht kan worden ingezet gedurende de race. Vanaf 250 mijl voor de finish mag er echter niet meer gemotord worden. Slats zeilde in 31 dagen van Kaap Hoorn tot aan de evenaar. In die dagen heeft hij slechts 4 uur zijn motor gebruikt. Puur om de motor in beweging te houden en om zijn accu’s wat op te laden. In de doldrums heeft Slats zijn motor nog een uur of 4-5 gebruikt tijdens perioden van heftig onweer. Via de radio meldde Slats op een paar honderd meter van zijn boot getuige te zijn geweest van blikseminslag.
Laatste weken
Gedurende de laatste weken speelden lichamelijke ongemakken Slats parten. Slechts 5,5 maand voor de start van de Golden Globe Race op 1juli 2018, finishte Slats als eerste soloroeier in de Talisker Whisky Atlantic Challenge 2017. In 30 dagen, 7 uur en 49 minuten roeide hij van La Gomera (Canarische eilanden) naar Antigua in het Caraïbisch gebied de Atlantische Oceaan over. Hij finishte als eerste soloroeier en verpulverde hiermee het wereldrecord. Tijdens deze race heeft Slats door het zoute water te kampen gehad met ongemakken aan zijn billen. Nu tijdens de Golden Globe Race spelen deze problemen weer op. Slats zeilde in tropische temperaturen en had te kampen met veel headwinds. Wanneer hij aan dek werkte en er veel water over het dek kwam kon hij deze plekken niet schoon en drooghouden. Uiteindelijk besloot Slats zijn wonden schoon te maken met alcohol en deze zoveel mogelijk droog te houden door in de tropische temperaturen in zijn Zuidelijke Oceaan outfit aan dek te werken.
Zonder drinkwater
Vanaf de evenaar is Slats zonder drinkwater aan boord komen te zitten. Voor lange tijd had het niet geregend en wanneer het eindelijk regende werd het regenwater te veel vermengd met het zoute water dat over het dek kwam. Voor Slats, die tijdens de race onder de naam Sailing4cancer geld inzamelt voor onderzoek door het Antoni van Leeuwenhoekhuis naar goedkopere medicijnen tegen kanker, is opgeven geen optie. In overleg met de raceorganisator Don McIntyre heeft Slats de hand watermaker uit zijn ‘grab bag’ (tas met noodvoorzieningen) mogen aanspreken. Dit houdt in dat hij 3-4 uur per nacht met de hand moet pompen om zichzelf van nog geen liter water per dag te voorzien. De watermaker is niet bestemd voor een wekenlang gebruik. Het is dan ook maar de vraag voor hoelang Slats hiervan gebruik kan maken.
Aangroei te lijf
Na een periode van constante wind kreeg ook Slats te maken met minder wind. Hierop besloot hij het water in te gaan om het onderwaterschip van zijn boot, de Ohpen Maverick, te inspecteren. Slats trof meer aangroei aan dan hij had gehoopt. Deze aangroei (ook wel barnacles genaamd) zorgt ervoor dat de bootsnelheid vermindert. Gewapend met een krabber en schuurpapier is Slats de aangroei te lijf gegaan. Alle klein beetjes helpen om die eerste plaats te bemachtigen. Een 4 meter lange haai jaagde hem de stuipen op het lijf. De haai kwam even kijken, maakte een rondje rondom Mark en de Maverick en vertrok weer.
Naar verwachting wordt Slats rond eind januari in de haven van Les Sables d’Olonne in Frankrijk verwacht. Zo’n twee en halve week later wordt hij in Nederland verwacht. In zijn laatste bericht via de radio gaf Slats aan de biefstuk en al het lekkers dat in Les Sables d’Olonne op hem wacht al kan ruiken.