Een 10 tot 14 uur lange strijd tegen metershoge golven een windkracht zes kregen de 48 zeiljachten voorgeschoteld bij de start, donderdag 31 mei, van de langste zeilrace van het Open Noordzee Kampioenschap. Door zware tegenwind en hoge zeegang werd de Noordzee oversteek een uitputtingsslag voor de jachten en hun bemanningen. Ook al waren er meer deelnemers met tweekoppige bemanningen dan ooit. De Dover Strait race als een trapje naar het oceaanzeilen.
Foto’s: (c) Pit De Jonge
Uithoudingsrace
Marc De Keyser zette meteen de toon van de heenrace bij de meteobriefing op de avond voor de start: de west-zuid-westen wind zou oplopen tot over de dertig knopen en de golven zouden over anderhalve meter hoogte gaan. De eerste helft van het parcours, tot aan de Ruytingen ZW boei voor de kust van Gravelines, Frankrijk, zou bovendien tegen stroom moeten worden afgelegd. De langste zeilrace van de Belgische ONZK kalender kreeg hiermee een ‘endurance’ bonus zonder weerga. Alleen de best voorbereide teams zouden de slijtageslag doorstaan, hoewel zeeziekte ook een domper zette op de zeilersconditie.
Er waren niet veel deelnemers die zonder gereefde zeilen een voorzichtige start namen voor Oostende. De IRC 1 & 2 klassen hadden een baan van 64,5 mijl voor de boeg, de klassen met kleinere boten een van 59,5 mijl. Om de vloot haaks over de vaarrichting van de vrachtschepen in de traffic lane rondden alle zeilers de Ruytingen SE om een koers richting Engeland uit te zetten met een iets meer dragende wind.
De wedstrijd telde twaalf opgevers, vooral in de CR 5- 6 gaven vijf van de acht starters op.
Sterke double handed vloot
Het boeiende aan deze wedstrijd is dat tweekoppige bemanningen (Double handed) zijn toegelaten, zegt Albert Pierrard die met Vincent Willemart op de Azawak de vierde snelste oversteek neerzette. Hun MC 34 is ontwikkeld om deel te nemen aan de Transquadra zeilrace die bedoeld is voor bemanningen boven de veertig jaar. “Deze race is een uitstekende proef van een lange afstand voor we aan onze trans Atlantische campagne beginnen. Die race volgt de Passaat en is klimatologisch zeker veel eenvoudiger. We zeilen dan amper aan de wind en dat was nu heel wat anders. We hebben met twee hard moeten werken om de boot onder controle te houden want we hebben met vol zeil het hele parcours afgelegd, ook in de windvlagen.”
Vaartijden
De Pinta 42 van Dirk Hellemans de snelste boot met bemanning in de IRC 1- 2 klasse, deed er 9 uur en 58 minuten over om in Ramsgate te finishen en pakte daar de Line Honours . De JAG3 van Jan Goderis finishte 42 minuten later als eerste double handed boot. De Mini Transat Bel 818 Ty Kanno van Wil Van Acker finishte in het donker na 14 uur en 3 minuten en vocht nog een match race finish uit met de Marig van Tom Van de Walle uit de CR 5-6 om binnen de racetijd nog binnen te zijn.
Alle resultaten van de Dover Strait race – heenrace Oostende Dover
Race experiment Ramsgate Oostende
Zaterdag 1 juni start de terugrace vanaf 02 uur. Het opkomende Hoog boven de Noordzee gaat alle wind opslorpen, waardoor de zeilrace niet alleen tergend traag zou kunnen verlopen, maar ook gevaarlijk kan worden bij het oversteken van de Traffic Lanes van de vrachtschepen. Dank zij de nauwkeurigheid van het Geotracer systeem wordt niet alleen de koers van de schepen gevolgd, maar ook de start, de passage en de finishtijden ultra nauwkeurig geregistreerd. De klassen IRC 1 – 2 en CR 1 – 2 mogen pas vanaf 04 uur starten.