Enkele trends van de Cannes Boat Show 2019, elektrische aandrijving, ontwikkeling van multihulls en terugkeer van sportjachten zijn de meest in het oog springend.
Over elektrische voortstuwing werd de laatste jaren veel gesproken, er werden weinig boten uitgerust met alternatieve energie. Torqeedo of Oceanvolt timmerden aan de weg, maar hadden vooral kleinere boten en sloepen op het oog. Elektrische aandrijving kwam meestal ter sprake bij een refit. Maar de 2019-editie van het Cannes Yachting Festival lijkt voor een ommekeer te zorgen. Fountaine-Pajot presenteerde zijn elektrische Lucia 40, ontwikkeld met Volvo-Penta. De catamaran, vooralsnog een prototype, lost de belofte van de werf in om zo snel mogelijk zijn hybride en puur elektrische aanbod voor de pleziervaart te ontwikkelen.
Nog groter, Sunreef Yachts presenteerde zijn 60-voet multihull Eco-Electric. De Poolse fabrikant beweert dat de boot 24 uur op 100% elektrisch kan varen, inclusief service, zonder de generator te starten. De 50-tons zeilboot moet wel 134 kWh batterijen aan boord nemen om deze prestaties te bereiken.
Ook de motorboten blijven niet aan de kant bij de elektrische ontwikkeling. Zo sprong de Zweedse X-Shore Eelex 8000 (foto top) in het oog met zijn ‘getrapte’ romp, een variant op het air-step patent van Bénéteau. Daardoor zou elektrisch ook te rijmen vallen met snelheid.
Een nieuwe multihull-show?
Multihulls worden steeds belangrijker in Cannes, dat loopt parallel met hun marktaandeel. De dynamiek van de sector wordt ook gekenmerkt door de komst van nieuwe merken zoals de Zuid-Afrikaanse Balance Catamarans, Windelo, Excess of Dragonfly trimarans. De presentatie van de Gunboat 68 was een van de hoogtepunten van de show.
Zelfde trend bij de motor-multihulls. De ‘Power Cat’ is een groeiende markt die interessant is voor alle fabrikanten en de afstemming van de modellen was opvallend. Lagoon presenteerde zijn Sixty 5 terwijl Aquila Catamarans het aantal getoonde boten verdrievoudigde.
Terugkeer van het sportieve jacht
Cannes blijft de pleisterplaats van high-end zeilboot, groot formaat, die de Italiaanse en Noordse semi-custom scheepswerven op het programma hebben staan, maar toch waren ook enkele kleinere boten op het appel. We zien de terugkeer van scheepswerven die zeilboten met een meer sportieve roeping presenteren. Dehler stelde zijn nieuwe monotype Dehler 30 OD, terwijl X Yachts zijn X 4.0 tentoonstelde.