Tot nu toe zijn vier nieuwe AC75’s gelanceerd die zich in de strijd gooien voor de 36ste America’s Cup. Wat hebben we geleerd over de resultaten van de verschillende ontwerpstrategieën die door elk van de teams zijn gekozen voor hun boten van de eerste generatie?
Foto: Emirates Team New Zealand
Eén ding lijkt duidelijk – dat er meer dan één manier is om een 75-voet monohull te maken die op foils boven het water vliegt – een feit dat blijkt uit de vier duidelijk verschillend uitziende jachten die de teams onafhankelijk van elkaar hebben ontworpen Kijk bijvoorbeeld naar de sigaarvormige romp van American Magic’s Defiance en het opvallend opengewerkte achterdek van Britannia van Ineos Team UK.
Dan zijn er de relatief vlakke bodems van de Amerikaanse en Britse boten vergeleken met de afgeronde en v-vormige rompvormen van respectievelijk de Emirates Team Nieuw-Zeeland en Luna Rossa Prada Pirelli boten.
Verschillen
Hoe beter je kijkt, hoe meer verschillen te noteren vallen. Het is verleidelijk om te besluiten: “Iemand zal gelijk hebben en iemand zal ongelijk hebben”. Maar is dat wel zo? In dit stadium mag men er van uit gaan dat niemand 100 procent gelijk of 100 procent ongelijk heeft.
Hoewel de teams en hun spionnen een ‘buikgevoel’ hebben voor wie onder hen snel of langzaam is en onder welke omstandigheden, houden ze die informatie achter gesloten deuren. Dat betekent dat we zes maanden zullen moeten wachten op meer duidelijkheid tot de teams allemaal voor de eerste keer samenkomen voor vier dagen racen bij de openingsact van de America’s Cup World Series in Cagliari, Sardinië 23 – 26 april 2020.
Voorlopig moeten we het doen met de foto’s en video’s die de teams vrij geven.
En dan zijn er de verborgen verschillen in de systemen die de foils besturen, die de constant veranderende 3-D aerodynamische vorm van de dubbelwandige grootzeilen bepalen en een groot aantal andere complexe elementen waaruit deze zeer technologische AC75’s bestaan .
Hoe de complexiteit en functionaliteit van deze systemen effectief in evenwicht kan worden gebracht met de algehele betrouwbaarheid van de boot is alvast een reuze uitdaging voor de ontwerpteams en de zeilers.
Bemanning
Een vraag die nog definitief moet worden beantwoord is ‘hoeveel man aan boord’ bij het manoeuvreren met de AC75’s. Met 11 bemanningsleden is duidelijk niet iedereen van de ene naar de andere kant rennen bij het overstag gaan of het gijpen. Er zijn geruchten dat sommige teams elke keer slechts een handvol bemanningsleden verplaatsen, terwijl anderen – zo wordt aangenomen – experimenteren met twee stuurmannen, een aan weerszijden van de boot. Dat is een radicale aanpak, maar gezien het feit dat het team dat zijn boot het meest ‘in de lucht’ kan houden in een race waarschijnlijk de winnaar zal zijn, is het een techniek die waarschijnlijk het proberen waard is.
DE AC75-KLASSE
Klik hieronder en ontdek de parameters waarbinnen teams een jacht kunnen ontwerpen dat in aanmerking komt om deel te nemen aan de 36e America’s Cup: www.americascup.com