Sir Ben Ainslie, de veelvuldige gouden Olympische medaille winnaar die zich als ultieme doel stelde de America’s Cup weer naar het Verenigd Koninkrijk te brengen, heeft opnieuw een autoconstructeur als sponsor weten te strikken: Mercedes-AMG Petronas Motorsport .
Zijn organisatie BAR (Ben Ainslie Racing) waagde al een poging bij de vorige editie van de America’s Cup in 2017. Tijdens de 35ste editie in Bermuda strandde hij in de halve finales tegen de latere winnaar Emirates New Zealand. Toen had hij Land Rover als hoofdsponsor. Die werd begin 2018 ingeruild voor INEOS, een Brits chemisch concern met onder meer een belangrijke vestiging in het Antwerpse havengebied. Maar een partner uit de automobielsector blijkt toch zo zijn voordelen te hebben. Op vlak van big data analyse zijn bedrijven met ervaring in de Formule 1 een interessante partner. De toenmalige teambaas van Land Rover BAR was Martin Whitmarsh, de chef van het legendarisch Mclaren Formule 1 team. Nu werd Mercedes dus aan bord gehaald.
Het partnerschap van INEOS met Mercedes heeft zowel betrekking op het Formule 1, het wielerteam als het zeilteam.
Door het partnerschap zullen de teams samenwerken om innovaties te ontwikkelen en te implementeren op gebieden zoals engineering, human science, simulatie en data-analyse. De respectievelijke teams kunnen al heel wat referenties op tafel leggen.
• Mercedes-AMG Petronas Motorsport werd, is in de huidige Formule 1 kampioen en won zes keer constructeur kampioenschap.
• Team INEOS is zeven keer winnaar van de Tour de France.
• INEOS TEAM UK wil de oudste internationale sporttrofee, de America’s Cup, winnen.
Alle drie de teams zullen samenwerken via Mercedes-Benz Applied Science (MBAS), dat werd opgericht om de pioniersgeest van racen te combineren met de beste inzichten uit wetenschap en technologie.
Foto bovenaan: 2019 Australian Grand Prix – Steve Etherington
De resultaten van de samenwerking moeten groter zijn dan de som van de delen, stelt INEOS en dat willen ze bewijzen in volgende video.