Een belangrijke mijlpaal in de sportcarrière van Jonas Gerckens, de Belgische schipper heeft zojuist een contract getekend voor de bouw van een nieuwe Class40 (type Max 40) die in het voorjaar van 2021 de werf zal verlaten. De ambitie van Jonas is duidelijk: deelnemen aan de Jacques Vabre in 2021 en de Route du Rhum in 2022.
“Het is voor het eerst in mijn carrière dat ik een nieuwe generatie boot krijg, waarvan ik het hele bouwproces heb gevolgd. Ik ben verheugd, trots en dankbaar dat mij deze kans is geboden. Dankzij teamwerk tussen de architect, de werf, het ontwerpbureau en alle belanghebbenden voor de technische keuzes, laten we de nieuwe boot in de voorhoede van zijn klasse staan. Deze mogelijkheid is buitengewoon opwindend.
Sportief gezien is het een enorme sprong voorwaarts. Ze vertrouwen me en ik zal eindelijk de middelen hebben om mezelf waar te maken op het hoogste niveau. Dit zet me natuurlijk extra onder druk, maar het is essentieel om mijn grenzen te overschrijden. Met zo’n boot hebben we duidelijk het doel om in de top 5 van de wereld te staan, maar ook om de mogelijkheid om in elke race voor het podium te gaan. ”
Dit nieuwe model Class40 is niet toevallig gekozen door de schipper. Zijn keuze viel op de Max 40 van architect David Raison. De Max 40 voldeed aan de specificaties van Jonas met een krachtige romp van het “scow” -type, efficiënte ergonomie, verbeterde veiligheid maar ook veelzijdigheid voor alle omstandigheden. De boot wordt gebouwd door JPS Production. Een werf die Jonas goed kent sinds het daar was dat de 104 in 2011 werd gebouwd.
Tot nu toe was het publiek gewend Jonas te zien zeilen op de Volvo 104, zijn trouwe Class40 die hij met zijn team had opgeknapt om deel te kunnen nemen aan zijn eerste Route du Rhum in 2018 met een 14de plaats als resultaat.
Maar vandaag kan de Volvo 104 niet meer strijden om de eerste plaats op de wereldzeeën omdat er een nieuwe generatie boten (zoals de Max 40) zijn verschenen. Met de steun van zijn trouwe partners koos Jonas daarom voor een nieuwe boot om het circuit van Class40 in 2021 aan te pakken.
Naast de Jacques Vabre en de Route du Rhum, plant Jonas ook vele races zoals de Normandy Channel Race, Les Sables- Les Açores- Les Sables, de Grand Prix Guyader of de prestigieuze Globe 40 tegen 2025 (een duo rond de wereld in 8 etappes).
Het circuit van Class 40 sluit ook aan bij de plannen om deel te nemen aan de Olympische Spelen van Parijs in 2024. Jonas zal blijven trainen op de Olympische L30 en deelnemen aan Europese en mondiale L30-races. De Europese ‘mixed ocean race’ vindt plaats op 1 september 2020 en Jonas wil zijn plaats als vice-kampioen van Europa te verdedigen samen met schipper Sophie Faguet.
“De mix tussen oceaanracen en Olympisch racen is zeer complementair om mijn ervaring en mijn algemeen niveau te vergroten, wat altijd ten goede zal komen aan beide circuits. Het doel zal altijd zijn om België op de wereldzeeën te vertegenwoordigen, de beste Belgische scores te behalen maar ook om steeds dichter bij de top 3 te komen.”