De Europese botenindustrie heeft de eerste Corona-golf sinds het uitbreken van de pandemie in Europa in maart 2020 goed doorstaan. Vanaf de zomer werden vooral kleinere boten en gebruikte boten zeer goed verkocht en investeerden klanten het geld dat bedoeld was voor een buitenlandse of verre reis in een boot waarop de hygiëneregels goed konden worden nageleefd. De afgelasting van talrijke bootshows werd in het algemeen betreurd – en daarmee het persoonlijke contact met klanten en vooral nieuwe klanten. De chartersector had het zwaar te verduren in het buitenland, vaak onbereikbaar vanwege geannuleerde vluchten. Een situatierapport van de belangrijkste Europese landen.
Status medio oktober 2020
In Denemarken is de binnenlandse verkoop van jachten en zeiluitrusting in vergelijking met vorig jaar, vanwege beperkingen op reizen naar het buitenland, met meer dan 20 procent gestegen. Tegelijkertijd is ook het aantal overnachtingen van Deense boten in Deense jachthavens in de zomer toegenomen. En buitenlandse gasten, vooral uit Duitsland, keren terug. Er wordt een trend waargenomen waarbij meer mensen ervoor kiezen om te zeilen tijdens de pandemie – vanwege reisflexibiliteit en een laag infectierisico. Dit opende nieuwe zakelijke kansen voor de industrie.
De industrie in Finland raakte in maart en april in shock – niets werkte meer. Vanaf mei verbeterde de situatie aanzienlijk en nadat duidelijk werd dat Finnen hun zomervakantie waarschijnlijk in hun eigen land of in hun afgelegen zomerhuisje zouden moeten doorbrengen, gingen de verkoop van nieuwe boten tot 7 m en gebruikte boten op volle toeren , met een opmerkelijke + 20% meer boten geregistreerd dan vorig jaar. Ondertussen daalde de export met -15%. Bij het bekijken van de eerste 9 maanden van 2020 als geheel werd dit minpunt echter in perspectief geplaatst tot een min van -5%. De Inwater Show in Helsinki was een van de weinige beurzen in Europa en met 10.500 bezoekers slechts 25% minder dan in het voorgaande jaar.
De huidige ontwikkeling in Frankrijk wordt over het algemeen als goed beschouwd, maar niet voor de grotere zeilboten, de diensten en chartering in deFranse overzeese gebieden). Nadat navigatie- en verkeersbeperkingen waren opgeheven, werden de activiteiten geleidelijk hervat. De industrie moest inspelen op een sterke vraag, vooral op nationaal niveau. Dit weerspiegelt een sterke wens om na een bijzonder moeilijke periode op het water te zijn ”, schat de industrie in vereniging FIN. Afhankelijk van de sector zal de verkoop in 2020 naar verwachting met 15 tot 30% dalen. De recessie op de Europese markten, met name in de Middellandse Zee en de Verenigde Staten, zal ook bedrijven treffen die 75% van hun productie exporteren. De kleinere, minder exportgerichte scheepswerven, die de nationale markt bedienen en 70% van hun omzet op Franse beurzen genereren, werden en worden nog steeds zwaar getroffen door de annuleringen van de beurzen in Cannes, La Rochelle en Parijs. Ze kijken met bezorgdheid naar de toekomst.
In Griekenland bleef de verkoop van kleinere boten met een lengte tot 12 m op het niveau van het voorgaande jaar. Voor grotere eenheden zag het er echter slecht uit. In de chartermarkt, traditioneel sterk in Griekenland, waren er veel annuleringen, vanaf een lengte van 20 meter was de boekingssituatie buitengewoon slecht. Pas vanaf een lengte van 40 meter met voldoende ruimte aan boord om de nodige afstand tot elkaar te houden, spreken de leveranciers van de vraag als vóór de Covid 19 pandemie.
De nationale quarantaine van half maart tot juli leidde tot een dramatische inzinking van de Britse binnenlandse productie in het VK. Wat de impact op de botenindustrie betreft, werden de binnenlandse productie en verkoop zwaar getroffen en zullen deze waarschijnlijk met minstens 50% zijn gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De exportverkopen zijn met 75% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Corona heeft de verwachtingen in Italië naar beneden bijgesteld: in december 2019 verwachtte 62% van de leden van de Italiaanse branchevereniging nog steeds een omzetstijging voor 2020, 11% een min en 27% een stabiele situatie. Ondertussen verwacht slechts 21,7% van de leden nog stabiliteit in 2020, terwijl 78,3% van de leden een min verwacht.
In Nederland herstelde de verkoop van boten zich in de zomer sneller dan verwacht na een gematigd omzetniveau in het voorjaar als gevolg van corona. De scheepswerven zijn minder optimistisch over de toekomst, aangezien de ordersituatie voor de komende maanden flink is afgekoeld door het afgelasten van de najaarsbeurzen en de huidige reisbeperkingen. Dit komt doordat Nederlandse scheepswerven vooral maatwerk produceren en, zonder dealernetwerk, veelal direct in het buitenland verkopen. Contacten op beurzen en scheepswerfbezoeken door klanten spelen hierbij een belangrijke rol.
Een milde winter 2019/2020 stimuleerde de verkoop van boten en motoren in Noorwegen totdat Corona in maart alles tot stilstand bracht. Vanaf Pasen begon het weer op te trekken en dealers praten over goede botenverkopen in de prijsklasse tot 1,5 miljoen Noorse kronen.
Omdat de meeste dealers bijna uitverkocht zijn, zijn ze optimistisch. Voor accessoires werd dit jaar een recordomzet behaald.
In Oostenrijk zorgde Corona voor een schok, maar met het begin van de zomer trok de binnenlandse markt weer aan. De vele kleine botenbouwbedrijven werden goed benut met refits en bestellingen uit de omgeving. Gebruikte boten waren erg gewild, maar zijn nauwelijks meer beschikbaar. De export naar andere Europese landen concentreerde zich op de gebieden die een eigenaar met de auto kan bereiken. Er is belangstelling voor zeiljachten langer dan 12 meter, maar de verkoop is beperkt. Al met al wordt het seizoen van dit jaar als bevredigend beschouwd, kijkt het bedrijf met vertrouwen naar de toekomst en werkt het ook aan bestellingen uit de pre-Corona-periode.
In de tweede helft van mei trok de binnenlandse markt in Polen weer aan, zowel in de verkoop van boten als in de binnenlandse charterbusiness. Zeker meer Polen dan de afgelopen jaren besloten om hun zomervakantie op het water in hun thuisland door te brengen. De belangstelling voor varen nam van week tot week toe. Zeilscholen kregen veel nieuwe klanten, half juni waren de chartermaatschappijen volgeboekt tot eind augustus en namen ze reserveringen aan voor september, de dealers verkochten alle boten die ze op voorraad hadden. Sindsdien is de situatie aanzienlijk verbeterd en in oktober lagen de bestellingen op een vergelijkbaar niveau als in dezelfde periode vorig jaar. Er is echter een besef dat er weer iets kan gebeuren dat een negatieve impact kan hebben op de hele economie, inclusief de jachtindustrie.
In Zweden hebben ze het dit jaar over een fantastische markt. Bijna alle nieuwe boten in alle prijs- en groottesegmenten waren uitverkocht. De scheepswerven hadden geen middelen om nog meer te produceren. En invoer was erg moeilijk vanwege lockdowns in veel landen. Ook de after sales markt kende een fantastisch seizoen, zo steeg de brandstofverkoop in de botensector met bijna + 50%. Ook de chartersector en het delen van boten ontwikkelden zich positief.
In Zwitserland spreekt men in alle opzichten van een recordjaar. De vraag was extreem hoog.
Terwijl het toerisme in Spanje in het algemeen extreem te lijden had onder de pandemie, was de situatie in de botensector veel beter. Tussen maart en oktober werden slechts -1,25% minder boten verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. De chartermaatschappijen boekten het beste seizoen in jaren. Ze profiteerden van het feit dat veel stranden afgesloten waren tijdens de lockdown, waardoor zwemmen in zee maar vanaf een boot mogelijk was. Naast de toeristen uit het buitenland, besloten ook Spanjaarden zelf een jacht te charteren voor recreatie op en om het water. In de jachthavens waakte de Guardia Civil voor het vertrek over het aantal mensen aan boord, in overeenstemming met de hygiënevoorschriften en bootafmetingen. Het toegestane aantal personen werd vaak volledig benut.
De coronatijden liggen nog lang niet achter ons. Het afgelopen jaar heeft ons op indrukwekkende wijze laten zien dat een terugkeer naar de natuur en sporten in de natuur in deze tijden erg rustgevend en belangrijk zijn voor innerlijke harmonie. De watersport dichter bij de mensen brengen, is in die optiek belangrijk niet alleen omdat watersport contactloos kan beoefend worden – wat tegenwoordig helaas niet onbelangrijk is – maar het kan ook dicht bij de natuur. En hiervoor hoeft de droombestemming in de Caraïben niet altijd de bestemming te zijn.