Ondanks de ongunstige omstandigheden in de loop van 2020, hebben scheepswerven en ontwerpers getracht tegemoet te komen aan de groeiende eisen de zeilliefhebbers. Boot Düsseldorf, ’s werelds grootste watersportbeurs, was de showcase voor de zeilindustrie de voorbije 51 jaar. In januari 2021 zijn er weer een reeks premières en technische hoogstandjes te zien.
Benedendeks: veel ruimte en comfort
Qua comfort convergeert de zeiljachtmarkt steeds meer met het gemotoriseerde segment. Alles wat ruimte en luxe biedt, is gewild.
Perfecte vaareigenschappen, eenvoudige bediening, maximaal gebruik van het interieur ruimte benedendeks en het grootste comfort. Niet meer, maar ook niet minder staat op d everlanglijst van de zeilliefhebber. Wie komt er in de buurt? DeBavaria C38, die zijn wereldpremière beleeft tijdens de boot 2021, speelt in op de huidige klantwensen.
Enerzijds bieden de huidige jachten veel ruimte en comfort voor veel zeilers, maar tegelijkertijd moeten ze gemakkelijk te hanteren zijn door een kleine bemanning. Voor deze combinatie zijn de liefhebbers bereid een aanzienlijk budget op te hoesten. De nieuw verkochte zeiljachten worden gemiddeld elk groter en dus duurder. Het ontwerp evolueert constant. Benedendeks is veel licht nodig, vandaar grotere ramen voor meer daglicht zelfs in de romp, heldere, subtiele kleuren en veel ruimte. Jachten moet niet alleen worden gezeild, maar vooral ook geleefd. Knus se avonden met vrienden in de salon of een BBQ aan dek – alles is er mogelijk.
Hallberg-Rassy biedt daarom meerdere mogelijkheden om de nieuwe 40C in te richten. Met een groot werkoppervlak, meer opslagruimte, ruimte voor een naar voren openende koelkast, magnetron en vaatwasser. Hoewel veel ruime hutten de bemanning zal bekoren, opteren de meeste kopers liever een grote eigenaarshut. Met een bootmaat van 38 voet slaagt Bavaria erin een tweepersoonsbed van 1,73 x 2 meter te voorzien in de piek. De kooien in de achterhutten hebben nog een respectabele afmeting van 1,50 x 2 meter.
Aan dek: minder inspanning, meer veiligheid
Er is veel vraag naar performance cruisers die sportief zeilen kunnen combineren met een echt vakantiegevoel en ontspanning. Dehler biedt bijvoorbeeld de nieuwe 38QS met een Squarehead grootzeil dat zichzelf heeft bewezen in wedstrijden. Het zal ook meer efficiëntie, betere trim en minder hellingen met zich brengen tijdens het cruisen. Ook de trend naar de knikspant romp, die zijn oorsprong vond in de offshore sport, blijft.
Er is veel vraag naar performance cruisers die sportief zeilen kunnen combineren met een echt vakantiegevoel en ontspanning. Dehler biedt bijvoorbeeld de nieuwe 38QS met een Squarehead grootzeil dat zichzelf heeft bewezen in wedstrijden. Het zal ook meer efficiëntie, betere trim en minder hellingen met zich brengen tijdens het cruisen. Ook de trend naar de knikspant romp, die zijn oorsprong vond in de offshore sport, blijft. Met de C38 en C42 heeft Bavaria gekozen voor een V-boeg en uitgesproken kniks op de achtersteven. Deze verhogen de stabiliteit bij het zeilen onder een hellingshoek van 15 tot 20 graden. Daarnaast verhogen zij de bruikbare leefruimte in het achterschip. De V-boeg verlaagt het roerdruk en de boot is gemakkelijker te sturen.
Inspiratie van buitenaf
Voor het visuele ontwerp van de nieuwe Elan GT6 is de werf een samenwerking aangegaan met Studio F. A. Porsche, wat duidelijk zichtbaar is in het elegante silhouet met scherpe, opvallende lijnen van het 47-voets schip. En de samenwerking loont. De GT6 is genomineerd als Europees jacht van het jaar 2021.
De trend waarbij oudere schippers met een beperkte bemanning willen zeilen, zet door. Dat betekent dat de kuip opnieuw onder handen wordt genomen.. Schoten en vallen zijn nog vaker centraal in de kuip bij elkaar gebracht, zodat het niet nodig is om de stuurstand tijdens de manoeuvres te verlaten. Ook hydraulische hulpmiddelen en elektronica zorgen ervoor dat zeilen niet meer verschilt van motorbootvaren. Een kromme rug en eeltplekken op de handen behoren definitief tot het verleden. De Hallberg-Rassy 57 biedt bijvoorbeeld het allround pakket: met een hydraulische rolmast, elektrisch voorzeil rolsysteem, elektrisch schootlieren, boegschroef en een elektrisch bediend zwemplateau. Dit grote jacht kan met een minimum aan bemanning gevaren worden.
Een ander belangrijk punt is de manoeuvreerbaarheid in de haven. Joystickbediening, die al standaard zijn in de motorbootsector, worden nog niet veel gebruikt in de zeilsector. Zij maken het aanmeren vlot en eenvoudig. De volgende paar jaren zullen uitwijzen of de joystick een vaste plaats krijgt aan boord van zeiljachten. Bénéteau heeft al een belangrijke stap in die richting gezet. Met het Dock & Go-systeem, een manoeuvreerhulpmiddel voor zeilschepen onder motor. Het combineert motorondersteuning en de boegschroef gesynchroniseerd met een 360 ° roterende saildrive basis. Het is standaard gemonteerd op Oceanis-modellen van 50 tot 55 voet. De joystick stelt de schipper in staat om het schip met slechts één hand te manoeuvreren. Overschakelen voorwaartse of achterwaartse beweging, draaien ter plaatse, het schip kan in de krapste ruimtes worden aangemeerd. De moeilijkste afmeermanoeuvres worden zogenaamd kinderspel.
Ook veiligheid heeft, ondanks alle comfort, de hoogste prioriteit. Op de nieuwe Dehler 38 SQ zijn uitklapbare voetsteunen aan de roerstand voorzien die zorgen voor een comfortabele en veilige houvast bij het overstag gaan. Een boegspriet met geïntegreerd anker en antislip oppervlak bieden meer veiligheid bij het op- en afstappen aan de steiger.
Qua comfort, ruimte en stabiliteit op het water zijn dat de grotere jachten een vergelijkbaar publiek aanspreken als de catamarans, die in het bijzonder populair zijn bij mensen die op zoek zijn naar ontspanning. Dit is waar merken zoals Moody of Jeanneau zetten bewust een contrapunt in tegen het toenemen concurrentie van multihulls met het nieuwe model Yachts 60.
Duurzaam en slim
Smart Mobile wordt een steeds belangrijker onderwerp, ook bij de toerzeilers en -vaarders. Volgens een onderzoek van het tijdschrift Yacht gebruikt meer dan 60 procent van de zeilers naast de elektronica aan boord ook hun smartphone of tablet. Er zijn echter maar een paar van hen die de twee technologieën koppelen, hoewel veel fabrikanten nu overeenkomstige apps op de markt brengen.
Naast navigatie zijn er inmiddels veel praktische toepassingen die zeilers waardevolle informatie bieden en het plannen en documenteren van hun reizen vereenvoudigen. Er zijn talloze apps op de markt, van weersvoorspelling tot ligplaatsreservering of streaming, waardoor de smartphone een on-board computer wordt. Houders voor smartphones of tablets en een voldoende stroomvoorziening in de kuip wordt dan ook steeds belangrijker.
Scheepswerven hebben echter ook de trend naar de “smart home on the water ‘ ontdekt en integreren slimme oplossingen in hun boten: van op afstand bedienbare verwarming die wordt geactiveerd vanuit de auto op weg naar de boot, waardoor de start van de weekendtrip comfortabeler wordt, naar de uitgebreid onderhoudspakket op afstand voor het eigen zeiljacht.
De onderwerpen duurzaamheid en milieubescherming zijn ook wordt steeds belangrijker in het zeilen. Dehler biedt een optioneel filter systemen voor drinkwater en grijs water, die zorgen voor de hoogste kwaliteit van drinkwater en zo schoon mogelijk afvalwater. Beide systemen filteren zelfs de microplastics eruit.
Fabrikanten zoals Torqeedo of ePropulsion bieden zeilers elektrische motoren voor steeds meer bootformaten, van rubberboten tot jachten van 120 voet, compacte en krachtige buitenboordmotoren, lichte en ruimtebesparende pods, elektrische saildrives naast ’s werelds eerste volledig geïntegreerde hybride aandrijving met volledig energiebeheer. De aangename rust van een elektrische motor is een van de extra voordelen ten opzichte van benzine buitenboordmotoren of ingebouwde dieselmotoren.
Elektromotoren zijn echter nog vrij zeldzaam, vooral voor binnenboordmotoren, wat vooral te wijten is aan het nog steeds beperkte batterijvermogen. Gewicht en aanschafkosten zijn voor veel watersportliefhebbers nog steeds de belangrijkste tegenargumenten. Het valt nog te bezien wat zal gebeuren in de komende jaren met betrekking tot brandstofceltechnologie in de auto-industrie. De ervaring heeft geleerd dat de botenmarkt volgt, maar met een bepaalde vertraging.