Door de reisbeperkingen als gevolg van Covid-19 hebben luxe hotels, cruises en verre reizen veel van hun aantrekkingskracht verloren. Juist deze elementen zorgden er tot kort voor dat het bezitten van een boot niet langer bovenaan het prioriteitenlijstje van de meeste gezinnen stond. Maar daar komt nu verandering in.
Foto: De Dender, vernieuwde interesse voor lokaal watertoerisme. (© Rik Degeeter)
Het bootbezit valt weer meer en meer in de gratie. Zowat overal ter wereld wordt de boot beschouwd als een veilige ‘bubbel’ voor het hele gezin , een prima alternatief om lokale vakanties door te brengen.
Hanse Yachts, met merken als Dehler, Sealine, Fjord en zo meer…, noteert maand na maand meer bestellingen dan in het pre-corona tijdperk. Brunswick, een van de grootste spelers in de bootindustrie, rolt expansieplannen uit in de VS, Mexico en Portugal om aan de stijgende vraag naar nieuwe boten te kunnen voldoen.
De negatieve economische weerslag van de pandemie is onafwendbaar. Maar wanneer de botensector op een intelligente manier op de nieuwe consumenteninteresses weet in te pikken, kunnen de watersportondernemers de basis leggen voor een geslaagde heropleving. Jammer dat er hier een ongenadig virus als stimulator van dienst voor nodig is.