Met het wegvallen (uitstellen is juister) van boot Düsseldorf viel de stroom aan berichten over nieuwe bootintroducties even stil. Werven en importeurs gingen zich beraden welke alternatieven zich het best leenden om hun nieuwe vloot aan en zo ruim mogelijk publiek te presenteren.
Wie echter van geen wijken weet is de ‘European Boat of the Year’ competitie, de zogenaamde Oscars van de botenbouwers, aan zijn 19de jaargang toe. Een stelletje journalisten stappen aan boord van de beschikbare testschepen en kiezen in diverse categorieën de boot van het jaar. Dat is natuurlijk een subjectief spel want de overheersende gedachte is dat er geen slechte boten meer te water gelaten worden. Het is zoals bij de komst van de Sint, wanneer hij in zijn grote boek kijkt, stelt hij ieder jaar weer vast dat er geen stoute kinderen zijn dit jaar. De Sint is wel zo correct om geen ‘braafste’ kindje van het jaar uit te kiezen, dat doet de ‘Boat of the Year’- jury wel met als resultaat dat er een paar werven trots een mooie sticker op hun boot mogen kleven.
In deze editie brengen wij de winnaars*, maar voegen er eerlijkheidshalve ook de genomineerden aan toe. Wedden dat afhankelijk van uw persoonlijke smaak, individueel vaarprogramma en uiteraard ook budget u steevast tot een andere keuze komt? Daar is niets mis mee, het ‘bootbeleven’ is en blijft een individueel gevoel waar geen grootste algemene deler op te trekken valt. Er zijn bekroningen voorzien in vijf afzonderlijke categorieën en voor het eerst werden ook drie speciale vermeldingen uitgereikt aan verdienstelijke producenten die niet onmiddellijk in een van de categorieën onder te delen zijn of die in hun categorie een beetje ‘uit de boot vielen’.
Normaal gesproken zouden de awards worden uitgereikt op boot Düsseldorf, maar voor het tweede jaar op rij werd de beurs geannuleerd vanwege Covid, vandaar een (ellenlange) virtuele presentatie die u hier integraal kan bekijken.
Categorie: Performance cruiser
Genomineerd: IC 36 Independence; J/45; JPK 39FC; Pogo 44; Solaris 40
Hier gaat het er gewoonlijk vrij spannend aan toe, de criteria voor de cruisers waarmee men kan uitpakken op de wedstrijdbanen liggen voor de hand: stevig, stabiel en optimaal efficiënt. De kabndidaten waren vsterk aan mekaar gewaagd. Winnaar werd JPK 39FC. Prijs ex btw € 205.100
Categorie: Luxury cruiser
Genomineerd: Hallberg-Rassy 50; Jeanneau Yachts 60; Lagoon 55; Swan 58; X5.6
Op luxe staat geen maat. Opmerkelijk is dat serieontwerpen uit deBénéteau stal het opnemen tegen typische premium merken zoals Swan en Hallberg-Rassy. De prijzen liggen dan ook vrij ver uit mekaar, voor een zelfde lengte kan het ene type tot drie keer meer kosten dan het andere. Maar de prijs was zeker geen doorslaggevend element. Winnaar werd Hallberg-Rassy 50. Prijs excl. btw SEK 13.221.900 (ongeveer €1,3 miljoen)
Categorie: Family cruiser
Genomineerd: Beneteau Oceanis 34.1; Dufour 470; Hanse 460; Jeanneau SO 380; Neel 43
Een sterke categorie boordevol interessante en vernieuwende ontwerpideeën. Wie op zoek is naar een jacht uit de middenklasse om met vrienden en familie te cruisen heeft het niet makkelijk. De verschillende genomineerden zijn sterk aan mekaar gewaagd. Hier is zonder meer het adagio ‘iedereen winnaar’ van toepassing. Winnaar werd het fris ogend modern design van de Hanse 460. Prijs ex btw €270.900
Categorie: Bluewater cruiser
Genomineerd: Allures 51.9; Outremer 55; Ovni 370; Windelo 50
Wie verre horizonten wil opzoeken moet allereerst voor een één- of tweeromps ontwerp kiezen. Een stevig aluminium constructie voor tochten in de Noordelijke wateren of een geringe diepgang die afmeren in idyllische baaien toelaat. Moeilijke keuzes. De multihulls lijken hier het pleit te winnen. Winnaar werd alvast de Outremer 55. Prijs excl. BTW €1.35 miljoen
Categorie: Special yacht
Genomineerd: De Cesari 33; Revolution 24; Saffier SE33 Life; Sunbeam 32.1; Tricat 6.90
Bij de bijzondere jachten krijgen we een eclectische mix voorgeschoteld. Toch speelde een zekere vertrouwdheid mee in de keuze. Net als vorig jaar gaat Saffier Yachts hier met de trofee aan de haal. Dit keer met hun nieuwe Saffier SE33 Life in opvolging van hun SE 27. Prijs € 149.500 excl. btw
Speciale vermeldingen… duurzaam, duurzaam en veelzijdig
Voor de ‘duurzaamheid’ kreeg de Windelo 50 een speciale vermelding.
In een tijdperk waarin de grote werven het goede voorbeeld moeten geven in plaats van aan ‘greenwashing’ te doen, gaan maar weinigen zo ver als nieuwkomer Windelo.
Twee jaar lang werd er onderzoek gedaan naar milieuvriendelijke composietmaterialen en werd een eco-composiet ontwikkeld van basaltvezel en gerecycled PET-schuim. Deze botenbouwer wist de milieu-impact van standaard glasvezeljachten daardoor te halveren.
Nog meer ‘duurzaamheid’ maar dan wat betreft een ‘schone’ manier van zeilen maken wist Elvstrom met de eXRP-zeilen te realiseren. eXRP is een laminaatzeil, waarvan de hoofdbestanddelen allemaal zijn gemaakt van gerecycled polyester (inclusief de UV-film, taft en vezels), maar in uiterlijk en praktijk is er geen noemenswaardig verschil met high-end laminaten gemaakt van niet-gerecycleerde materialen.
Voor heer ‘veelzijdigheid’ kreeg de Tricat 6.90 een speicale vermelding
De Tricat 6.90 is gemakkelijk, licht, snel en eenvoudig te zeilen zonder franjes, kortom veelzijdig. Het jachtje heeft een praktisch inklapmechanisme voor de vlotters en is daardoor trailerbaar. Men kan er zelfs mee kamperen op het strand. En met een prijs vanaf € 52.000 zitten we in een segment waar de concurrentie zich niet meer of zelden aan waagt.
*Based on respective coverage in the magazines of the 12 jury members from across Europe