– 21 APRIL 2021 –
Het in Bristol gevestigde Digital Yacht is bekroond met een prestigieuze Queen’s Award for International Trade. Ze ontwerpen en vervaardigen maritieme navigatie- en communicatieproducten voor schepen en jachten en hebben de exportverkoop de afgelopen 3 jaar met meer dan 50% zien groeien. Ze exporteren nu naar meer dan 100 landen en dit vertegenwoordigt meer dan 70% van hun totale inkomsten. Producten zijn onder meer AIS-systemen, draadloze oplossingen voor internet op het water en een reeks interface-gateways en maritieme netwerkproducten.
“Deze prijs is een geweldige prestatie van het team die alles wat we doen, van productontwikkeling, lokale productie, internationale marketing, logistiek en onze sociale verantwoordelijkheid voor bedrijven viert”, aldus Nicolas Guerin, hoofd van bedrijfsontwikkeling. Hij trad 7 jaar geleden in dienst bij Digital Yacht als afgestudeerd bedrijfskundige en heeft het bedrijf zien groeien met de opening van een nieuw Europees kantoor in Rouen vorig jaar. Het bedrijf heeft ook een kantoor in Boston voor de Amerikaanse en Canadese markt.
Oprichter en CEO Nick Heyes voegde toe: “Digital Yacht begon in 2011 met slechts een handvol producten. Sindsdien hebben we op organische wijze innovatieve producten en oplossingen ontwikkeld, waarbij we 15% van de omzet aan R&D besteden. We denken vanaf het begin na over de wereldmarkt. Het behalen van deze Queen’s Award for Enterprise is een enorme prestatie voor het bedrijf en de hele bemanning.”
Ze houden een druk schema van internationale evenementen bij – deze week zijn ze op Salon Multicoque in Frankrijk en volgende week zullen ze op de Palma Boat Show een nieuwe reeks bootbewakings- en internettoegangsproducten presenteren. Meer informatie op www.digitalyacht.eu.com.
In april 2010 barstte de IJslandse vulkaan Eyjafjallajokull uit en sloot het luchtruim rond Europa af. Een vulkanische wolk verwoestte de wereldwijde luchtvaartindustrie, net als de Covid-pandemie, waarbij vluchten wekenlang werden stopgezet.
Nick Heyes, oprichter van het in Bristol gevestigde Digital Yacht in het VK, was in Shenzhen en opende een kantoor in China om producten te ontwikkelen met de hulp van een afgestudeerde van de Bristol-universiteit die voor de start in het VK had gewerkt.
“We hadden destijds het idee dat China een geweldige markt voor pleziervaart zou zijn en een bron van technische expertise”, zei Nick. “We hadden een bedrijf en ontwikkelingscentrum in Shanghai opgericht met zes mensen als aanvulling op onze activiteiten in het VK en ik zou teruggaan naar het VK. Ik kwam op het vliegveld aan om een volledig scherm van geannuleerde vluchten te zien. Ik ging niet naar huis en heb twee weken in Azië gewacht.”
Het was ook de lancering van Apple’s eerste iPad en natuurlijk hadden de snoephandelaren van Hong Kong voorraden beschikbaar in Mongkok. “Ik moest er een kopen. Ik zag dit als het navigatie-apparaat van de volgende generatie en realiseerde me dat als we een draadloos apparaat zouden maken dat traditionele elektronische zee-instrumenten aan dit nieuwe consumentenapparaat zou koppelen, we een aantrekkelijke oplossing zouden hebben”, aldus Nick.
“Ons team in het VK ging aan de slag en had in 2011 een revolutionair product genaamd iAIS dat signalen van schepen oppikte en signalen via wifi naar een iPad stuurde op een gedetailleerde kaart, zodat watersporters hun positie en die van andere schepen konden visualiseren en veilig konden navigeren”
Het was een primeur en won de prestigieuze DAME Award voor de maritieme industrie op de showcase METS-tentoonstelling in Amsterdam voor de categorie Elektronica in 2011. “Die vulkaan heeft ons wakker gemaakt plus de iPad-revolutie”, zei Nick.
Vandaag ontving Digital Yacht de prestigieuze Queens Award for Enterprise voor export naar meer dan 100 landen en voor export met meer dan 50% in de afgelopen 3 jaar ondanks Covid. De export vertegenwoordigt meer dan 70% van de inkomsten.
China is niet de exportmarkt of het ontwikkelingscentrum voor Digital Yacht geweest. In plaats daarvan produceren ze lokaal in het VK, gebruiken ze een loyale groep lokale aannemers en hebben ze een gestroomlijnd productie- en wereldwijd marketingproces voor de ontwikkeling van hun groeiend assortiment zeenavigatie- en communicatieproducten.
“We hopen dat China ooit een groeiende markt voor pleziervaart zal worden en we zijn er klaar voor”, aldus Nick. “Maar we zijn vastbesloten om het VK als ons expertisecentrum te gebruiken.” Vorig jaar openden ze een logistiek-, verkoop- en marketingfaciliteit in Rouen, Frankrijk voor Europese klanten en hun kantoor in Boston in de VS zorgt voor Noord-Amerika en Canada.
“In de toekomst ontwikkelen we AI-producten voor navigatie op zee om het veiliger, gemakkelijker en leuker te maken voor de groeiende, wereldwijde vrijetijdssector die het hoofd boven water wil houden en een boot wil kopen. Nieuwe producten zoals onze 4G Xtream bieden internettoegang aan boord en we maken ook producten waarmee legacy, oudere elektronica kan worden aangesloten op nieuwere systemen voor de aftermarket.