Naast de exact twintig aangekondigde – en de geruchten van nog meer onaangekondigde- deelnemers aan dit evenement, zijn er nog vele andere redenen om uit te kijken naar volgend weekend. De vloot bestaat uit 4 Belgische, 1 Fins, 2 Franse, 7 Britse, 5 Ierse en één Noors team.
België wordt vertegenwoordigd door FARTHER BRUIN (team JJ Muyls), GENERAL TAPIOCA (Team Philippe Pilate), NORTH SEA 3 (team Bernard Coppens) en BALLERINE (team Janssen). De Ballerine, een ontwerp van Joubert Nivelt uit 1982, werd de voorbije maanden helemaal gepimpt om onder de burgee van de Royal North Sea Yacht Club Oostende aan dit internationaal evenement te kunnen deelnemen. Er zeilen ook twee jeugdleden van de club mee: Céleste De Gryse en Nicolas van Schaftinghen.
De Half Ton Class is heel erg blij om terug in Cowes te zijn, met dank aan de Royal Ocean Racing Club. Het programma ziet er goed uit, met fijne races die -perfect volgens de Half Ton Class geest- zeer afwisselend zullen worden. Voorlopig staan er zeven Windward – Leeward, vier Round the Cans en een rondje eiland Wight op het programma. Maar dat is afhankelijk van de omstandigheden.
Nog meer in die geest is het onmogelijk te voorspellen wie er kans maakt om deze cup te winnen. De Ierse teams zijn als vanouds beresterk en gefocust. Over de Swuzzlebubble (David Dwyer- IRL) zeggen we lekker niks, maar dat Checkmate XV (David Cullen- IRL) een titel komt verdedigen is toch veelzeggend. Net als de verpletterende overwinning van vier van de vijf reeksen in de Tour du Finistère van Halfajet (G+R Treussart-FRA). Het team werkte zich te pletter om de halftonner te pimpen. Dat is ontegensprekelijk geslaagd. Zo zijn er nog wel meer kandidaat winnaars zoals Chimp (Roger Marino-GBR), Quokka 8 (Peter Rutter- GBR) en zelfs de Général Tapioca (Philippe Pilate-BEL), die in wat zwaarder weer in haar element is.
De belangrijkste kwestie wordt toch wie uiteindelijk de Half Ton True Spirit Trophy in ontvangst gaat mogen nemen.
De grote onbekende is natuurlijk hoeveel tijd men tijdens de lockdowns heeft kunnen besteden aan het pimpen van de boot, het volgen van de Mills adviezen en trainen. Mills is niet voor niets de grootmeester in het doorlichten van de beproefde jachten uit de IOR hoogdagen en de transformatie naar IRC boten met de beste winstkansen.
Hoe de kansen benut worden zal allemaal blijken vanaf maandag 15 augustus.
Fast Lines: www.fast-lines.com
Half Ton Class Europe: www.halftonclass.eu
Half Ton Classics Cup Cowes: www.halftonclassicscup.com