De Zweedse fabrikant van elektrische auto’s Polestar zal batterij- en oplaadsystemen leveren voor de uiterst efficiënte motorboten met foils van Candela. De batterijovereenkomst stelt Candela in staat om de productie snel op te schalen, waardoor elektrische boten voor de massamarkt een stap dichter bij de realiteit komen.
Om de elektrificatie op zee in een stroomversnelling te brengen, hebben de twee Zweedse bedrijven Polestar en Candela zich gewaagd aan een overeenkomst waarbij Polestar de batterij en oplaadsystemen zal leveren voor Candela’s revolutionaire hydrofoiling-speedboten.
Foto: Candela C-8 gebruikt draagvleugelboten om het energieverbruik met 80% te verminderen in vergelijking met traditionele motorboten. Toekomstige eenheden zullen worden aangedreven door Polestar-batterijen.
Door de deal kan Candela gebruikmaken van de allernieuwste technologie voor autobatterijen en de productie van zijn bestverkochte elektrische boten opschalen.
,,Om elektrische boten mainstream te maken, moeten we elk jaar duizenden boten bouwen. Door samen te werken met Polestar zijn we in staat om de schaal van productie en engineering van wereldklasse van de auto-industrie naar de maritieme sector te brengen”, zegt Gustav Hasselskog, CEO en oprichter van Candela.
Door de accu’s van Polestar te combineren met de baanbrekende elektrische draagvleugeltechnologie van Candela, willen beide bedrijven de groei van duurzame elektrische mobiliteit in de samenleving stimuleren.
,,Ik ben gefascineerd door de manier waarop Candela’s boten elegant en efficiënt door, of beter gezegd, over het water glijden – een verbazingwekkend bewijs van de geweldige esthetiek en ervaringen die moderne, duurzame technologie kan creëren. Dat Polestar deel zal uitmaken van toekomstige projecten met Candela door een essentieel onderdeel te leveren voor de innovatieve voortstuwing van hun boten, is geweldig. Als batterijleverancier van Candela kunnen we helpen bij de overgang naar schonere oceanen en meren en het vervoer over water elektrificeren”, aldus Thomas Ingenlath, CEO van Polestar.
De deal tussen de twee Zweedse bedrijven is een poging om de twee belangrijkste hindernissen voor elektrisch varen te overwinnen. De eerste hindernis is het enorme energieverbruik van conventionele motorbootrompen, wat tot nu toe heeft geleid tot slechte prestaties van elektrische boten. Dit obstakel is overwonnen door Candela’s draagvleugeltechnologie die het energieverbruik van motorboten tot 80% vermindert.
De tweede hindernis waren de onbetaalbaar hoge kosten van scheepsbatterijen voor elektrische boten.
Bouwers van elektrische boten vertrouwden tot nu toe meestal op kleinere verkopers van scheepsaccu’s. Schaarste en hoge eenheidskosten van deze pakketten zijn twee factoren die hebben verhinderd dat elektrische boten gelijkwaardig zijn aan ICE-schepen.
,,Dankzij de samenwerking met Polestar zijn we in staat om ultramoderne batterijpakketten te verkrijgen voor onze productieverhoging. Naarmate het aantal elektrische voertuigen wereldwijd toeneemt, zal een constante batterijtoevoer steeds belangrijker worden om een concurrentievoordeel te behouden en ons in staat te stellen te concurreren met boten met verbrandingsmotoren”, aldus nog Candela CEO Gustav Hasselskog.
De draagvleugelboten van Candela zijn de snelste en langste elektrische boten op de markt.
De Candela C-8 en P-8 Voyager vliegen met 30 knopen boven het wateroppervlak en verbruiken tot 80% minder energie dan conventionele boten van dezelfde grootte, dankzij de sterk verminderde waterwrijving. De computergestuurde foils geven ze ook “superkrachten”, zoals superieure zeewaardigheid, zero wake en een stille rit.
Na de lancering van de Candela C-8 plezierboot met groot volume in de herfst van 2021 en kort na het ophalen van € 24 miljoen van EQT Ventures, verhuist de Zweedse botenmaker nu naar een nieuwe productiefabriek waar de commerciële schepen uit de P-serie en C- serie pleziervaartuigen zal worden geproduceerd.
De overeenkomst voor de levering van batterijen is slechts het begin van een breder voorgenomen partnerschap tussen Polestar en Candela, waarbij beide bedrijven zich inzetten om verdere mogelijkheden voor toekomstige samenwerking te onderzoeken.