– 21 december 2022 – foto’s © Georges Janssens –
Een vlotte en veilige haven, daarvoor zetten verschillende teams bij Port of Antwerp-Bruges zich dagelijks in.
Zo staat Port Authority Field Operations in voor toezicht en handhaving in het havengebied: op het land, in de lucht en op het water.
De Vessel Traffic Service (VTS is dan weer verantwoordelijk voor de scheepvaarbegeleiding van zee- en binnenvaart achter de sluizen in de dokken.
Een team van Port Planners zorgt voor transparantie en optimalisatie van de scheepvaartplanning.
Sinds kort zijn er hiervoor twee nieuwe, hybride handhavingsvaartuigen in dienst genomen en werden die nu plechtig ingehuldigd. Dit gebeurde bij het Nautisch Operationele Cluster (NOC) in de haven.
De inhuldiging ging gepaard van enkele korte toelichtingen van CEO Jacques Vandermeiren, havenschepen Annick De Ridder, COO Rob Smeets en scheepsbouwer Kooiman. Bij het inhuldigingsmoment werd door een havensleepboot een mooi waterballet gegeven.
Dank zij deze handhavingsvaartuigen – POA-1 en POA2 – kan via interventie en controles sneller worden ingegrepen en de veiligheid worden verhoogd.
De vaartuigen zijn gebouwd door de Nederlandse Kooiman Marin Group (Zwijndrecht NL) en worden aangedreven door elektromotoren met klapschroeven en kunnen zowel op batterijen, hybride of op diesel varen. Ze zijn uitgerust met een batterijpakket van 273 KwH waarmee de vaartuigen 2,5 uur kunnen varen aan een snelheid van 9 km/uur. Bij rustig varen kan dat wel tot 4 uur.
Door een roetfilter en door geïntegreerde uitlaatgasbehandeling komen er bovendien minder schadelijke stoffen (SOx/NOx). Een uniek systeem zorgt voor minder brandstofverbruik en een minimale CO2-uitstoot.
De duurzame vaartuigen moet aldus bijdragen aan de ambitie van Port of Antwerp-Bruges om tegen 2050 een klimaatneutrale haven te zijn. Het vergroenen van de eigen vloot speelt daarin een belangrijke rol.
Vorig jaar werden reeds 3 energie-efficiënte sleepboten ingehuldigd en volgend jaar komen de Hydrotug en Methatug erbij, de eerste sleepboten ter wereld op waterstof en methanol.
Port of Antwerp-Bruges moet een duurzame en veilige haven zijn.