In de marge van hun voorbereiding op de America’s Cup, heeft de houder van deze oudste zeiltrofee ter wereld, Emirates Team New Zealand, begin december 2022 een nieuw wereldrecord op zijn naam geschreven. Op Lake Gairdner, het op twee na grootste zoutmeer van Australië haalden zij met een uitsluitend door wind aangedreven voertuig een snelheid van 222,4 km/u bij een windsnelheid van 22 knopen. Daarmee verbetereden ze het vorige record van 202,9 km/u dat ene Richard Jenkins op 29 maart 2009 vestigde, een record dat dus meer dan 5000 dagen standhield.
Het voertuig dat veel weg heeft van een gesofisticeerde zeilwagen, werd ‘Horonuku’ gedoopt, wat ‘snel over het land glijden’ betekent. Piloot Glenn Ashby was blij met de run, maar weet dat er meer in zit. “Het team en ik zijn natuurlijk dolblij dat we Horonuku met een hogere snelheid hebben gezeild dan ooit tevoren – alleen aangedreven door de wind. Maar we weten dat Horonuku nog veel meer snelheid in zich heeft als we meer wind en betere omstandigheden krijgen”, aldus Ashby.
,,Vanaf het eerste idee van deze wereldrecordpoging, die werd gepusht en gesteund door Grant Dalton, Matteo de Nora en de rest van het team van Emirates Team New Zealand, is het doel nooit geweest om alleen het record te verslaan, we willen zo snel mogelijk gaan. We weten dat we sneller kunnen, dus dat zijn we ook van plan.”
Voordat de snelheid van 222,4 km/u ‘officieel’ wordt verklaard, moet er een streng verificatieproces plaatsvinden volgens het internationale bestuursorgaan FISLY (Federation Internationale de Sand et Land Yachting) om de nieuwe wereldrecordsnelheid te kunnen bekrachtigen. Maar dat is ondertussen gebeurd.
Horonuku is uitgerust met een goedgekeurde GPS die meetwaardige, differentiële GNSS-gegevens (Global Navigation Satellite System) opneemt die 21 datapunten opleveren gedurende de recordperiode van twee seconden. Elk van deze datapunten levert een positiebepaling met een nauwkeurigheid van ongeveer 10 mm.
“Het Land speed project was een nieuwe kans om de grenzen te verleggen op het gebied van aerodynamica, structurele krachten, constructiemethoden en materialen”, aldus Emirates Team New Zealand Principal Matteo de Nora. “Wat vaak wordt onderschat, is dat de technologieën die we onderzoeken in uitdagingen als deze – of in een America’s Cup-campagne – uiteindelijk de basis vormen voor de technologie van morgen. De tijd vooruit zijn op technologisch vlak, dat is wat fascineert aan alle uitdagingen die het team tot nu toe is aangegaan.”
De snelle runs van Ashby en het team komen na een paar frustrerende maanden van barre weersomstandigheden op het meer door ongekende regenval en oppervlaktewater. Dat bracht vertragingen in de recordpoging met zich. Nu het team de vorige recordsnelheid heeft verslagen, wordt het wachten op een perfecte weervoorspelling om nog een nieuwe poging te wagen om het record scherper te stellen. Dat zal waarschijnlijk in 2023 zijn.