Stelt u zich eens voor dat u met een elektrische boot binnen 24 uur van Londen naar Amsterdam reist en weer terug? Tijdens een recente uithoudingswedstrijd legde de elektrische draagvleugelboot Candela C-8 een afstand af die overeenkomt met die reis en vestigde daarmee een nieuw wereldrecord voor de langste afstand die een elektrische boot op een dag aflegt.
De nieuwste versie van de C-8 van de Zweedse fabrikant van elektrische boten Candela legde binnen 24 uur een afstand van 420 zeemijl af in de archipel van Stockholm, dat is 777 kilometer of 483 mijl. Het vorige record was 79 zeemijl in 20 uur.
Terwijl conventionele planerende elektrische boten weerstand ondervinden door de wrijving in het water, wat leidt tot een kleiner bereik, maakt de C-8 gebruik van draagvleugeltechnologie – vleugels onder de romp – om het energieverbruik met 80% te verminderen. Dit resulteert in een bereik dat 2 tot 3 keer groter is dan dat van traditionele elektrische boten. Bovendien kan de C-8 gelijkstroom worden opgeladen dankzij Candela’s samenwerking met het bedrijf voor elektrische auto’s Polestar, dat zowel de accu’s als het opladen voor de C-8 levert. Samen maakt dit lange reizen op batterijen voor het eerst haalbaar.
Gemiddelde snelheid 17 knopen
De recordrun werd mogelijk gemaakt door het mobiele batterijopslagsysteem Voltpack van Northvolt, dat werd gebruikt om de C-8 tijdens de recordrun gelijktijdig op te laden. Op het dok stond een Voltpack-systeem van 281 kWh en een Plug DC-lader, waarmee de accu van de C-8 snel kon worden opgeladen. De gemiddelde snelheid tijdens de 24 uur durende tocht was 17 knopen, zelfs als rekening werd gehouden met oplaadpauzes. De route bestond uit een lus tussen Stockholm en het eiland Tynningö, met DC-opladen na elke ronde.
De afstand die in 24 uur werd afgelegd staat gelijk aan rijden van Amsterdam naar Londen en terug – of tussen Trondheim en Stavanger.
De C-8 had in 24 uur 20 keer over het Kanaal tussen Dover en Calais kunnen pendelen.
Met een gemiddelde snelheid van 17 knopen, inclusief oplaadpauzes, kon de C-8 in 13 uur van Stockholm naar Finland varen, 3 uur sneller dan de veerboot naar Finland.
De C-8, die het grootste deel van de tijd op volle snelheid voer, 27 knopen, verbruikte 685 kWh tijdens de reis, wat ongeveer €110-120 aan elektriciteit kostte. Een conventionele boot met benzinemotor zou daarentegen ongeveer 750 liter benzine verbruiken, wat ongeveer €1400 zou kosten.
Gelijkstroom laadnetwerken
Candela voerde de recordrun uit in samenwerking met batterijfabrikant Northvolt en laadstationleverancier Plug, om te laten zien hoe toekomstige gelijkstroomlaadnetwerken voor boten eruit zouden kunnen zien in archipels en afgelegen kustgebieden. In plaats van zware investeringen te doen in het verbeteren van het lokale elektriciteitsnet, kunnen eilanden accusystemen zoals Voltpack inzetten om ervoor te zorgen dat er genoeg stroom beschikbaar is voor snelladen.
Dit najaar introduceert Candela haar nieuwe passagiersschip, de 30-persoons Candela P-12 Shuttle. Dit schip kan de meeste kustwateren van de wereld bevaren en biedt een duurzaam en kosteneffectiever alternatief voor het huidige fossiele vervoer over water, dat verantwoordelijk is voor 3% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.
Elektrische uithoudingswedstrijd
Het circuit bestond uit een lus van 20 zeemijl tussen Frihamnen en het eiland Tynningö. Tijdens de 24 uur laadde de C-8 in totaal 313 minuten op en ontving in totaal 615 kWh elektrische energie. Elke lading duurde ongeveer 18 minuten en de batterij werd opgeladen van ongeveer 13% tot 66% State of Charge (SOC). De Candela C-8 had een gemiddelde laadsnelheid van ongeveer 118kW. Het schip hield een gemiddelde snelheid van iets meer dan 17 knopen aan tijdens de race, inclusief oplaadpauzes. Tijdens het rijden was de doelsnelheid 27 knopen.