– 28 september 2023 – foto’s © Georges Janssens –
De toekomst van elke vorm van transport is elektrisch. Zowel wegtransport, water- en luchttransport. Om voorbereid te zijn op deze toekomst hebben de Vlaamse rederij Flandria en de Nederlandse rederij De Zilvermeeuw een samenwerkingsakkoord afgesloten. Ze trekken samen de kaart van duurzaamheid en brengen nu het volledig elektrische rondvaartschip Z9 in de vaart.
Reeds vorig jaar hebben beiden rederijen al een hybride schip voorgesteld, de Z8, en nu komt een volledig elektrisch aangedreven schip de Z9.
Dit uitzonderlijke schip staat voor 0% CO2, fijnstof, roet of uitstoot van andere fossiele brandstoffen. Het vaart schoon, duurzaam en volledig op elektriciteit. Zelfs alle functies aan boord (zoals verlichting, airconditioning en horecafuncties) werken op stroom. De Z9 vaart geruisloos, dankzij twee 250 kilowatt superstille elektromotoren die sterk genoeg zijn om het passagierschip beschikbaar te maken voor rondvaarten, evenementen, dagtochten, feesten en party’s.
Vooraan in het scheepsruim is een kamer ingericht met een soort stellingkasten voor lithiumion accu’s die een vermogen van 1400 kilowattuur opleveren. Hiermee kan de Z9 dagelijks vier keer twee uur fluisterstil varen. Deze accu’s worden elke nacht volledig bij- en opgeladen. Zo kan het schip ’s morgens vroeg weer met volle kracht vooruit.
Een 360° ronddraaiende elektrische boegschroef maakt niet alleen het maneuvreren gemakkelijk maar kan ook dienen als aandrijfbackup.
Adriaan en Leon Schuller (De Zilvermeeuw): ‘Onze missie is om steeds verder te verduurzamen. We hechten veel waarde aan mens, natuur en milieu. Niet alleen de aandrijving van onze schepen verduurzaamt, ook het verbruik van gas, water, licht en afvalstromen houden we nauwgezet in de gaten.’
De rondvaartboot heeft twee dekken met salons met zithoeken en buffet én een zonnendek in de open lucht. Op het bovendek bevindt zich ook de stuurhut van waaruit de kapitein het schip navigeert. Deze stuurhut kan zakken om onder sommige lage bruggen te kunnen doorvaren. In tegenstelling tot de klassieke schepen wordt het roer hier vervangen door een joystick.
Modern comfort
Het ontwerp van de Z9 komt tegemoet aan alle eventuele eisen van modern comfort en luxueuze afwerking. Het kan 250 personen vervoeren in optimale omstandigheden, gespreid over drie dekken, die een ruimtelijk panoramisch uitzicht garanderen. Er werd veel aandacht geschonken aan ruim en luxueus zitcomfort. Dankzij de volledig glazen zijwanden is vanuit elk gezichtspunt een mooi uitzicht gewaarborgd.
In deze Z9 maar ook in de Z8 is het mogelijk om vanuit de opslagruimte naast het kombuis met een lift een volledig voorbereid buffet naar een bovendek te brengen.
Philip De Prest (Flandria): ‘We stellen dit schip ter beschikking van het bedrijfsleven, verenigingen, organisaties en grote groepen. Er kunnen tot 250 personen aan boord in comfortabele omstandigheden. Alle horecafaciliteiten kunnen aangeboden worden in de beste omstandigheden. De Z9 is echt het neusje van de zalm voor wie in topklasse wil varen.’
Koen Kennis, Schepen voor Toerisme Antwerpen, was bij de voorstelling van de Z9 toen het schip aangemeerd lag naast het Havenhuis in Antwerpen. In de Stadshaven Antwerpen zijn nog geen oplaadpalen voorzien om schepen als de Z9 terug op te laden. De Schepen Koen Kennis beloofde dat Antwerpen er werk zal van maken om deze faciliteit zo vlug mogelijk ter beschikking te stellen.
De Z9 heeft een vaartijdmogelijkheid van ongeveer 6 à 8 uur. ’s Nachts wordt er dan bijgeladen. Als er geen walinfrastructuur ter beschikking is zullen generators ervoor zorgen dat de batterijen worden opgeladen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling en daarom worden de haveninstanties opgeroepen om zo vlug mogelijk oplaadpunten met hoog vermogen te installeren.
Informatie en reservatie: www.flandria.nu – philip@flandria.nu – +32.477.265.050.
Antwerp Boat Company
De rederijen Flandria en De Zilvermeeuw hebben hun samenwerking geconcretiseerd met de oprichting van de gemeenschappelijke exploitatievennootschap Antwerp Boat Company BV.
Deze nieuwe vennootschap zal alle commerciële activiteiten in België behartigen voor de schepen Flandria 24, Festina Lente en Catharinaplaat. Zij zullen alle drie permanent in Antwerpen liggen aan het Asiadok. De Catharinaplaat is de jongste aanwinst en heeft de meest recente dieselmotor en is hiermee de meest duurzame dieselmotor op de rondvaartmarkt( CCR2).
De Catharineplaat vervangt ‘Flandria 20’ die ook bekend staat als de ‘Pannenkoekenboot’. Deze zal eerstdaags officieel te koop worden aangeboden en zal niet meer worden ingezet voor de activiteiten van Antwerp Boat Company.
Rederij Flandria blijft als maatschappij bestaan en verhuurt de schepen Flandria 24 en Festina Lente aan Antwerp Boat Company. Hetzelfde gebeurt met de Catharinaplaat van Rederij De Zilvermeeuw.
De schepen Z8 en Z9 blijven vooral actief in Nederland en zullen op afroep naar Antwerpen komen. Zij blijven dan ook 100% eigendom van Rederij De Zilvermeeuw.
Met de oprichting van Antwerp Boat Company (ABC) werd de toekomst van de rondvaarten op de Schelde en in de havenkanalen van Antwerpen verzekerd. Antwerp Boat Company is de exploitatievennootschap (vooral voor de facturatie van alle diensten) maar alle activiteiten op de Belgische markt zullen onder de commerciële benaming ‘Flandria’ vallen. Op deze manier wordt de 101-jarige traditie van Flandria bewaard.