ARC en ARC+ vloten verzamelen in Gran Canaria
– November is traditioneel de startmaand van het ‘ARC-seizoen’, waarin meer dan 250 jachten zich verzamelen in Las Palmas de Gran Canaria om zich voor te bereiden op hun trans-Atlantische avontuur naar het Caribisch gebied met de jaarlijkse ARC-rally. De eerste golf van 96 jachten vertrekt met de ARC+ rally op 5 november naar Grenada via Kaapverdië, terwijl een grotere vloot van 159 jachten op 19 november rechtstreeks naar Saint Lucia vertrekt.
Familiaal varen
ARC-rally’s bieden een ondersteunende omgeving voor cruisers en het is spannend om te zien dat steeds meer gezinnen de droom van een Atlantische oversteek najagen. Een recordaantal van 65 kinderen zal dit jaar de Atlantische Oceaan overtocht met de ARC rally’s meemaken.
Catamarans zijn duidelijk een populaire optie voor gezinnen en vormen bijna tweederde van de gezinsboten. Meer gezinnen kiezen voor de ARC+ route, die de Atlantische Oceaan in twee delen verdeelt met een tussenstop van vier tot zes dagen in Mindelo, wat een beter beheersbare reis oplevert voor kleine zeilers. 45 kinderen zullen meezeilen in ARC+ 2023, in de leeftijd van 8 maanden tot 16 jaar, en nog eens 20 kinderen in de directe ARC-route naar Saint Lucia.
Kinderen van alle nationaliteiten maken snel vrienden binnen de vloot, met familieboten die bij elkaar aangemeerd liggen in Las Palmas Marina, en een activiteitenclub voor kinderen om ouders de ruimte te geven zich voor te bereiden op de oceaanoversteek.
Racing Division
De ARC is de enige rally van de World Cruising Club met een competitieve wedstrijdafdeling en 14 monohulls racen onder IRC van Gran Canaria naar Saint Lucia. Boten om in de gaten te houden zijn onder andere de slanke Vismara 62 Leaps & Bounds 2 (MLT) en het paar CNB 76s SOL (MLT) en Playstation PS5 (MLT) zullen er ongetwijfeld een tactische strijd van maken. De ARC Racing Division is populair bij boten die op weg zijn naar een Caribisch raceseizoen.
Regelmatige deelnemers zijn ondermeer EH01 (GBR), Hot Stuff (GBR), Emily of Cowes (GBR) en Escapado (GBR). Zij geven amateurbemanningen een voorproefje van competitief oceaanracen onder het toeziend oog van een professionele schipper.
Sommige van de snellere multihulls zullen de racejachten in Saint Lucia waarschijnlijk uitdagen, met de nieuwe Marsaudon ORC50 Ti ana (FRA) als kanshebber voor de line honours. Eigenaar Régis Guillemot kwam als eerste over de finish in de ARC 2019 met zijn vorige boot Hallucine, een Marsaudon TS5. De Outremer 51 Piment Rouge (FRA), die eerder de ARC+ line honours voor zich opeiste, zal scherpe concurrentie bieden.
‘Ondersteunend’ zeilen
Elke rally begint met de ondersteuning van het ‘Yellow Shirt’ team van de World Cruising Club gedurende twee weken van voorbereidingen, seminars, activiteiten en sociale activiteiten in Las Palmas. Hoogtepunten van het programma zijn lezingen over oceaanzeilen, van tuigage tot communicatie en een excursie om bomen te planten bij het ARC Forest milieuproject.
Om er zeker van te zijn dat hun boten klaar zijn voor de rally, hebben veel schippers voor aankomst een ‘Virtual Safety Equipment Inspections ‘ (Virtuele Veiligheidsuitrusting Inspectie) uitgevoerd en deze zal worden opgevolgd met controles in de haven voor vertrek. Deze controles zijn een grote geruststelling, omdat ze de noodzakelijke items doornemen voor een veilige oceaanoversteek van meer dan 3.000 zeemijl.
Bestemming Caribisch gebied
Welke route ze ook volgen, rallydeelnemers zijn verzekerd van een warm welkom in het Caribisch gebied. Elke aankomst wordt gevierd door het World Cruising Yellow Shirt team en andere rallydeelnemers.
Camper & Nicholson’s Port Louis Marina in St George’s, Grenada is de eindbestemming voor ARC+ terwijl de ARC finisht in IGY Rodney Bay Marina in Saint Lucia. Bij aankomst staan tal van activiteiten op het programma met als sluitstuk de prijsuitreiking voor elke rally, niet alleen de snelsten in elke divisie en klasse vallen in de prijzen, ook het goede zeemanschap en wie de geest van vriendschap en verbondenheid van de rally best belichamen, worden in de bloemetjes gezet.
Voor sommigen is de ARC en ARC+ de poort naar een groter avontuur, zeilen rond de wereld met WorldARC, anderen kijken uit naar een winter van racen en cruisen in het Caribisch gebied voordat ze terugkeren over de Atlantische Oceaan met ARC Europe.
Nog een paar statistieken…
ARC+ :
- Inschrijvingen: 96 boten – 69 monohulls en 27 multihulls.
- Bemanningen: 455 deelnemers, leeftijd van 8 maanden tot 87 jaar.
- Kinderen: 45 kinderen jonger dan 16 jaar aan boord van 20 boten.
- Nationaliteiten: 24 landen zijn vertegenwoordigd in de vloot, waarvan ongeveer 30% uit het Verenigd Koninkrijk.
- Kleinste jacht: First 31.7 Freebooter (FRA) 9,85m (31,7′). Ongeveer 10% van de vloot is kleiner dan 12m.
- Grootste jacht: Amel 60 MRS G. (DEU) is 20,05m (60′) en wordt dubbelhandig gevaren.
- Iets meer dan 15% van de vloot heeft al eerder met de World Cruising Club gezeild. Vier jachten zullen vanaf januari 2024 met de World ARC blijven varen.
ARC+ website – Inschrijvingslijst ARC +
ARC:
- Inschrijvingen: 159 boten – 112 monohulls en 47 multihulls. 14 monohulls in de Racing Division.
- Bemanning: 879 deelnemers, leeftijd van 2 tot 89 jaar.
- Kinderen: 20 kinderen jonger dan 16 jaar aan boord van 11 boten.
- Nationaliteiten: 30 landen zijn vertegenwoordigd in de vloot – 30% uit Groot-Brittannië, 12% uit Duitsland en 8% uit de VS.
- Kleinste jacht: Grand Soliel 34 Lady Eleonora (ITA) is 10,11m (34,7′). 8% van de vloot is kleiner dan 12m.
- Grootste jacht: Irelanda (MLT) is 32m (104′) ontworpen door Hoek Design en gebouwd door Alloy Yachts.
- Bijna de helft van de vloot heeft eerder met de World Cruising Club gezeild, waaronder veel regelmatige ARC-deelnemers. Tien boten zullen met World ARC blijven varen, vanaf januari 2024.