Actuele stand van zaken binnen de watersportindustrie (Duitsland)
Het kan vriezen, het kan dooien… De watersportindustrie heeft af te rekenen met een aantal uitdagingen en dat zijn niet van de geringste… de wereldwijde politieke situatie, een wankelend concumentenvertrouwen, crisis in de toevoer van materialen en grondstoffen… Sommige daarvan heeft ze in eigen hand, maar andere moet de sector noodgedwongen ondergaan.
Karsten Stahlhut, Algemeen directeur van de Federale vereniging van de watersportindustrie van de Bondsrepubliek Duitsland (Bundesverband der Wassersportwirtschaft e.V.) licht op de vooravond van de 55e editie van boot Düsseldorf (20-28 januari 2024) de actuele omstandigheden in de watersportsector nader toe. Duitsland kent nog steeds een hoge inflatie van rond de 4,5 procent en in de loop van 2023 is de rente sterk gestegen. De arbeidsmarkt is wel nog stabiel, maar er werd echter een daling van 0,4 procent van de conjunctuur genoteerd. Het Oekraïne-conflict en het conflict in het Midden-Oosten blijven niet zonder gevolgen. En dan is er een geluk met een ongeluk, de gevolgen van de storm die de Oostzee teisterde, geeft een stevige impuls aan de botenhandel. Ruim 500 boten waren goed voor de schroothoop, dus daar zit nieuwe handel in.
Branche-overzicht
Het opleidingssegment normaliseert zich
De pandemie zorgde voor een regelrechte booster. Dit gold voor zowel sportbootvergunningen, geavanceerde kwalificaties, surfen, windsurfen, kanoën of duikvergunningen. De crisis leidde tot meer vakanties dichtbij en op het vasteland. Bemoedigend is verder dat de meeste nieuwkomers hun nieuwe hobby op en om het water trouw blijven.
Meer recnet zijn de opleidingsaantallen weer naar het niveau van vóór de pandemie teruggekeerd.
Ook de chartermarkt heeft zich weer genormaliseerd
De echte, pandemie-gerelateerde boom van 2020/2021 in de bootchartermarkt is in 2022 naar het niveau van vóór de crisis teruggekeerd. De vraag is nog steeds op peil en de gestegen brandstofprijzen hebben geen merkbaar negatief effect. Voor 2024 zijn de verwachtingen in de chartermarkt goed, het aantal boekingen ligt op koers en het aantal vroegboekingen neemt toe. Dat geldt zowel voor de Oostzee als de Middellandse Zee.
In 2023 zijn veel buitenlandvakanties geboekt, maar in 2024 waarschijnlijk weer een sterkere trend voor vakanties in Duitsland, zo stelt de beroepvereniging vast.
De botenhandel staat voor uitdagingen
Een ander geluid klint bij de botenproducenten en de botenhandel. Hoe groter de boot, hoe stabieler de vraag. Vooral de instapklasse tot 7 meter heeft het op dit moment erg moeilijk. Dit hangt ook samen met de sterke prijsstijgingen.
Veel verdelers en invoerders hebben in 2022 grote voorbestellingen geplaatst en hebben nu te maken met een groot aantal boten dat gefinancierd moet worden en dat houdt wel degelijk risico’s in, zeker wanneer de solvailiteit van de handelaar wat wankel is. Er kan, afhankelijk van de liquiditeit van bedrijven, een probleem ontstaan.
Maar zoals reeds vermeld, de Oostzee-storm met circa 500 boten ’total loss’en duizenden schades kan tot een toename van de vraag in alle segmenten leiden.
De werven zijn tot Q2/2024 nog goed bezet, maar er moet nu weer actief worden verkocht
De gespecialiseerde werkplaatsen profiteren van de boom maar lijden onder een tekort aan personeel. Daar staat de refit- en onderhoudsbranche dan, de orderboeken zijn vol maar er is een tekort aan gekwalificeerde werkkrachten.
Een trend die steeds meer vorm krijgt: omschakeling naar alternatieve aandrijvingen bij binnenboordmotoren.
Jachthavens blijven zeer goed bezet
De jachthavens hebben nog geen reden tot klagen. Er zijn vrijwel geen vrije ligplaatsen bij jachthavens aan binnenwateren. Aan de kust zijn er weer enkele ligplaatsen beschikbaar, daar sommigen hun boten na de pandemie weer naar Denemarken over hebben gebracht
Extra ligplaatsen zijn echter dringend nodig, beweert de beroeporganisatie.
De duiksportsector is terug op het niveau van vóór de crisis
De duiksportsector heeft zich, met inflatiecorrectie, in 2023 vrijwel tot het niveau van vóór de pandemie hersteld. Het Midden-Oosten-conflict vormt een groot risico, daar Egypte een van de topbestemmingen is en vlakbij het crisisgebied ligt. Momenteel zijn er nog geen gevolgen merkbaar, maar de sctor houdt het hart vast voor de toekomst.
Kansen en risico’s
Met dat alles vertoont de branche een gemengd beeld, zo wordt de botenhandel geconfronteerd met kansen (Oostzee-storm) en risico’s (volle opslag, prijzen).
De trend van alternatieve aandrijvingen wint langzaam maar gestaag terrein
Echter: de gevolgen van de wereldwijde politieke situatie niet te voorspellen. ‘Business as usual’, dat zit er niet zo meteen aan te komen.
Onze gezamenlijke missie, zo besluit de beroepsvereniging van de watersportindustrie: de hobby aantrekkelijk houden voor geïnteresseerden en de infrastructuur aanpassen aan de toekomstige eisen (bijvoorbeeld laadpunten).
Foto’s: Messe Düsseldorf/ ct – Boot Düsseldorf van 20 tot 28 januari 2024.