Het van origine Gentse verhuurbedrijf “Booot” heeft sinds kort een aanlegplaats langs de Sluizenkaai in Menen. “Je kan ermee varen tot in Harelbeke”, zegt zaakvoerder Gwen Vanhove. Het water stroomt over de provinciegrenzen heen en zodoende heeft het bedrijf, in samenspraak met het lokale bestuur, nu ook een extra afvaartplaats te Menen opgericht.
(foto: Menen, Joybooot – elektrische huurboot voor 5 personen)
Gwen Vanhove oprichter en zaakvoerder van Booot, profileert zich als verhuurder van luxe sloepen. 14 jaar geleden begonnen in Gent met amper 4 sloepjes; ondertussen doorgegroeid naar een complete vloot verdeelt over een verschillende succesvolle verhuurlocaties; waaronder Gent, Deinze, Sint Martens-Latem, Deurle en Nieuwpoort. Daarbovenop heeft Booot de kaart van het elektrisch varen getrokken; nu reeds is het grootste deel van de verhuurvloot elektrisch aangedreven.
Gezond groeien
Gwen zocht een “gezonde” manier om zijn bedrijf te laten groeien en schoof daarom het idee naar voor van groei in de breedte en in de diepte.
,,In de breedte : om de heel eenvoudige reden dat daar op heel regelmatige basis vraag naar was vanuit ons vast cliënteel om eens op een nieuwe locaties een BOOOTtocht te kunnen varen, blijven wij als bedrijf constant zoeken naar interessante extra vertrekplaatsen. Vanuit dat oogpunt zijn zelf op zoek naar alle plekjes die de moeite zijn en potentieel bieden.
In de diepte: Elke huidige en nieuwe locatie proberen we zo te optimaliseren dat zowel uit het oogpunt van de klant als vanuit het oogpunt van het verhuurbedrijf, het verhaal en de visie blijft kloppen. Het is ons, dankzij onze jaren jaar ervaring, behoorlijk goed gelukt om klant en bedrijf op elkaar af te stemmen en hierdoor “varen” heel toegankelijk te maken voor een groot publiek.
Samenwerking
Daarbovenop weten we uit ervaring, dat op een correcte manier samenwerken met lokale spelers heel lonend en rendabel kan zijn voor alle betrokken partijen. De keuze is dan ook voor de hand liggend om met de lokale besturen en de lokale aanbieders heel “openminded” rond de spreekwoordelijke tafel te zitten.
Samenwerking met bestaande spelers lijkt ons zelfs beter aangewezen dan een eigen opstart te doen van gelijkaardige activiteit en als concurrenten naast elkaar te moeten leven en werken. Daarom is reeds bij opstart van Booot gekozen om met lokale spelers en productaanbieders samen te werken, ook nu gebruiken we deze filosofie om in de breedte te kunnen verder groeien. Wie kent beter de plaatselijke gebruiken en noden dan de lokale aanbieder?
In samenspraak met het lokale bestuur, die op zoek naar een uitbreiding van het huidige aanbod , was het eigenlijk de perfecte match was tussen beide toeristische spelers. De ervaring en knowhow combineren en delen is een voor de hand liggend gevolg van deze samemverking. Een win/win waar vooral de klanten van beide aanbieders beter van worden.
Vanuit toeristisch oogpunt kan gesteld worden dat deze locatie een gigantisch potentieel heeft, zowel B2C als B2B kunnen hier gebruik van maken.”
De sloepjes zijn op afspraak elke dag van april tot half oktober online te boeken via de site van www.booot.be.