Patrouillevaartuigen Belgische Marine.

– tekst en foto’s © Georges Janssens –

De Marinecomponent van de Belgische Strijdkrachten heeft momenteel twee patrouillevaartuigen in dienst. Eén ervan is permanent in dienst zeven dagen op zeven en 24 uur op 24. Ze wisselen mekaar wekelijks af.

P902 Pollux

De patrouillevaartuigen P901 Castor (2014) en P902 Pollux (2015) zijn zeer modern uitgeruste vaartuigen. Ze worden ingezet als kustwacht in de Belgische EEZ (exclusieve economische zone) maar ze zijn ook de duizendpoot van de vloot. Dit dank zijn hun snelle inzetbaarheid.

Zo worden ze ondermeer ingezet als duikplatform, visserijwacht, schaduwen van verdachte schepen, controle illegale migratie, bewaking windmolenparken, inzet van Special Forces, training in sea survival, enz..

P901 Castor

Derde patrouillevaartuig

In 2026 zal de Marine kunnen beschikken over een derde patrouillevaartuig: eenzelfde concept maar met de allerlaatste technische snufjes. Zoals de vorig schepen zal de constructie weerom worden toevertrouwd aan de scheepswerf Société Calaisienne de Réparation Navale et Mécanique (Socarenam) te Boulogne-sur-Mer (Frankrijk).

Het leven aan boord

De patrouilleschepen zijn modern uitgeruste schepen. Dit is geen overbodige luxe als men weet dat de bemanning gedurende een ganse week permanent paraat moet staan om meestal steeds onverwachte opdrachten uit te voeren.

De hut van de commandant

De afmetingen van een patrouillevaartuig: 53.5 m lang, 9.5 m breed en een gewicht van 485 ton. Het schip kan tot 22 knopen varen met 15 bemanningsleden. Er kunnen ook nog 20 extra personen aan boord worden genomen in functie van de opdracht.

De mess aan boord is dezelfde voor de ganse bemanning

Hetgeen opvalt in het ganse schip is dat er veel ruimte is voorzien en een stahoogte van meestal meer dan 2 meter. Ook installeerde men zopas een vernieuwd kombuis, één van de belangrijkste objecten aan boord van een schip, zegt men.

Het kombuis

Technisch

De brug is de besturing en het kloppend hart van het schip. Men heeft er ook een rondom goed uitzicht. Een functionele stuurstand laat het toe om als het nodig is het schip te besturen met slechts één persoon.

De stuurstand in de Pollux

Ook heeft men eraan gedacht om de complexe controle apparatuur eveneens op de brug te installeren. Zo kunnen de gebruikers ervan onmiddellijk inspelen op de situaties die ze rondom hen kunnen zien.

De diverse controle apparatuur – De commandant van de Pollux heeft zopas het commando overgedragen aan een opvolger. (meer hierover in artikel)

Voor snelle interventies beschikken de patrouillevaartuigen elk over twee snelle ribs. Eén ervan is geïnstalleerd op een glijbaan achteraan het schip zodat die in een minimum van tijd tewater kan worden gelaten. De andere rib hangt in de davids.

Deze snelle rib kan in een minimum van tijd in het water worden gelaten.
De tweede rib

De schepen beschikken ook over twee sterke 16-cylinder dieselmotoren. Daarnaast zijn er drie generatoren die moeten zorgen dat er voldoende stroom aan boord is voor de talrijke elektrische installaties.

De schepen zijn te bezoeken tijdens diverse evenementen ingericht door de Marine. Dit o.a. op de Navy Days 2024.