HVO100 – CO² Saving Diesel

– Primeur in Zeeuwse Wateren –

Als watersportwinkel en bunkerstation draagt Jos Boone Watersport in Middelburg NL graag bij aan behoud van de natuur. Diezelfde natuur is namelijk de reden van ons bestaan, watersporten draait om genieten op het water. Al jaren is er naast diesel ook GTL verkrijgbaar voor boten die langszij het winkelschip afmeren. Na vele vragen van klanten en daarbij de officiële goedkeuring van Vetus, voor gebruik van HVO in hun dieselmotoren, is er ruimte gemaakt voor deze duurzaam geproduceerde vorm van diesel. Op de weg is dit al een veel gekozen vorm van verduurzaming, nu dus ook beschikbaar op de Zeeuwse wateren.

Wat is het verschil tussen GTL en HVO100?

Tussen GTL en HVO100 zitten niet veel verschillen, het grootste verschil is de manier van produceren. Bij het produceren van HVO100 kan de CO2-besparing oplopen tot 89%! Lees hieronder meer informatie vanuit verschillende bronnen.

———

Waarom maakt HVO100 het verschil?

(Bron: totalenergies.nl)

TotalEnergies HVO100 is een duurzaam alternatief voor diesel, geheel vrij van fossiele grondstoffen. HVO100 staat namelijk voor 100% hydrotreated vegetable oil, een brandstof van plantaardige afkomst dus.

Het cijfer in de HVO-naam geeft aan hoe zuiver plantaardig het is. Onze HVO100 brandstof bestaat voor 100% uit hydrotreated vegetable oil. Je hebt ook minder zuivere vormen zoals HVO20 met 20% biodiesel en 80 procent fossiele brandstof. TotalEnergies levert alleen HVO100. Onze HVO100 is volledig duurzaam gecertificeerd volgens EU-richtlijnen voor hernieuwbare energie. 

TotalEnergies HVO100 heeft een vergelijkbare samenstelling als fossiele diesel (en GTL, red). De HVO100 is daarom ook gemakkelijk te mengen of af te wisselen met jouw gebruikelijke diesel. Je hoeft dus niet eerst je tank helemaal leeg te varen of zelfs schoon te maken voor je HVO100 kan tanken.

HVO100 is een stuk schoner dan fossiele diesel en dat zie je terug in de motor. Filters raken minder snel vervuild en er komen minder snel schadelijke stoffen in de tank. Veilig en zuinig in onderhoud.

Hoe wordt HVO100 gemaakt?

Om HVO te maken worden plantaardige resten, ook wel biomassa genoemd, behandeld met waterstof. De waterstof onttrekt zuurstof uit de biomassa. Er vormt zich dan een mix van paraffine koolwaterstofmoleculen, water en CO₂. Zo krijg je een brandstof met een vergelijkbare chemische samenstelling als fossiele diesel.  

Hoe draagt TotalEnergies HVO bij aan het verlagen van de CO₂  uitstoot?
Een deel van de primaire grondstoffen die gebruikt wordt in de productie van TotalEnergies HVO is van plantaardige afkomst. De CO₂ die uitgestoten wordt bij de verbranding is al voor de groei van deze plantaardige materialen uit de atmosfeer gehaald. TotalEnergies HVO wordt ook deels gemaakt van afval en residuen die een alternatieve oplossing bieden aan het gebruik van afval uit de landbouw. En dit draagt bij aan de globale aanpak van de circulaire economie.

Wat zegt Vetus over HVO?

(Bron: https://vetus.com/nl/vetus-campagnes/d-line-en-m-line-op-hvo-brandstof/ )

VETUS ondersteunt uw overgang naar een duurzame manier van varen en zet zich in om onze oceanen, meren en waterwegen te beschermen. We hebben onze D-line en M-line dieselscheepsmotoren goedgekeurd om te lopen op waterstof behandelde plantaardige olie, HVO; Hydrotreated Vegetable Oil.

De weg naar nul-emissie is lang. Misschien heeft u er al over gehoord en wilt u graag de overstap maken. “Hydrotreated Vegetable Oil” is een dieselachtige brandstof die zonder fossiele grondstoffen wordt geproduceerd door hernieuwbare afvallipiden te verwerken.
HVO is een hernieuwbare en fossielvrije brandstof en biedt aanzienlijke duurzaamheidsvoordelen. Het heeft een indrukwekkende CO2-reductie tot wel 90% (well-to-wheel) en vermindert de uitstoot van verontreinigende stoffen zoals fijnstof, stikstof en zwavel. Bovendien heeft HVO-diesel bijna geen geur en is het in hoge mate biologisch afbreekbaar.
VETUS heeft nu groen licht gegeven voor de motoren van de D-LINE en M-LINE serie volledig of in gemengde vorm, te laten lopen op de koolstofarme, hernieuwbare paraffine houdende brandstof, HVO.

Wat is HVO?

HVO, wat staat voor Hydrotreated Vegetable Oil, is een groener en duurzamer brandstofalternatief. Eigenschappen van HVO-brandstof:

  • Volledig fossielvrij
  • Vermindert de CO2-uitstoot tot 90% in vergelijking met gewone diesel
  • Zeer lage uitstoot van fijnstof, stikstof en roet
  • Bevat vrijwel geen zwaveldeeltjes en aromaten
  • Is goed biologisch afbreekbaar
  • Is vrijwel geurloos

Past HVO bij scheepsdieselmotoren?

Om de milieu-impact van varen te verminderen, heeft VETUS nu de D-LINE– en M-LINE-serie motoren goedgekeurd om volledig, of in mengsels, te laten lopen op de koolstofarme hernieuwbare paraffinebrandstof HVO. De goedkeuring en certificering komen na duizenden uren op de testbank en in het veld, om ervoor te zorgen dat er geen significante invloed is op de prestaties, het brandstofverbruik en het onderhoudsschema van de motoren.

Prijs

Aan de nieuwe tanksteiger bij Jos Boone Watersport in Middelburg is de prijs van HVO100 gelijk aan de GTL brandstof. Ten overstaan van klassieke Diesel zijn beiden wel iets duurder maar daarvoor doen we mee aan onze milieuopwaardering.

Jos Boone Watersport is reeds vele jaren promotor van schone brandstof, zoals ge kunt lezen in een vroeger artikel: https://inshore.yachtweb.be/?p=1685

De prijzen schommelen zoals we dat gewoon zijn in deze tijden. Vandaag 16/7/2024 kost de HVO en GTL 2.03 €/l en gewone Diesel 1.74 €/l.