Tiwal, opgericht in 2012, ontwerpt, produceert en verkoopt opblaasbare rubberboten. De oorsprong? Het was het idee van Marion Excoffon, ontwerpster en medeoprichter. Haar vader weigerde haar zijn zeilboot uit te lenen, dus besloot ze haar eigen zeilboot te ontwerpen en te bouwen. Twaalf jaar later bestaat het team uit 11 mensen en verscheept het rubberboten naar meer dan 50 landen. Deze week viert het bedrijf zijn 3000e zeilboot.
(Foto: ontwerpster Marion Excoffon op de sportieve Tiwal 3)
Sinds de lancering in 2012 heeft Tiwal zich gericht op internationale markten. Het grootste deel van deze verkopen vindt online plaats via de e-commercesite, wat niet vanzelfsprekend is voor een product dat om en bij de € 6.000 kost online. Het gaat hier wel om een nieuwe generatie opblaasbare zeilboten die in 10 tot 20 minuten in elkaar gezet kunnen worden en passen in de koffer van een kleine auto of aan boord van cruiseboten. Ze worden opgeborgen in 2 tassen.
Tiwal heeft meer dan 3.000 boten verkocht die in 50 landen varen, van het Titicacameer in Peru tot de baai van San Francisco.Bay, van de kusten van Nieuw-Zeeland tot de Comoren, van de Namib woestijn tot Hong Kong, en natuurlijk overal in Europa. Tiwal exporteert tweederde van zijn boten.
Tiwal biedt vier modellen opblaasbare zeilboten aan, van familieboten tot solo sportzeilboten. Het bedrijf wil zijn markten diversifiëren door zich te richten op Azië, waar de zeilsport zich begint te ontwikkelen.