– De Evo R4+ is het nieuwe model van Evo Yachts, met een opvallende styling aan de buitenkant en een uiterst comfortabel interieur. Het bevestigt de vastberadenheid van het merk om boten aan te bieden die zeer transformeerbaar zijn.
Dit nieuwe 13-meter jacht bouwt voort op het succes van de Evo R+, met een gesloten dekoplossing die een comfortabele levensstijl aan boord biedt in een breed scala aan weersomstandigheden, en voegt twee zeer belangrijke pluspunten toe, waarvan de opvallend ontworpen aluminium hardtop er één is. De tweede, in het strandgedeelte, heeft de vorm van een multifunctioneel, op maat gemaakt achterstevenplatform dat de ultieme leefbaarheid in deze ruimte biedt en een extra meter lengte aan de boot toevoegt wanneer deze is uitgeschoven.
De Evo R4+ is het nieuwe model uit de R-lijn en komt voort uit de wens om het gesloten dek van de Evo R+ te verbeteren, dat veel belangstelling trok na zijn wereldpremière op het Yachting Festival van Cannes vorig jaar. Dit project is ook weer een stap voorwaarts in het experimenteren van de scheepswerf met nieuwe materialen zoals aluminium, met het oog op de introductie van meer milieuvriendelijke processen.
De scheepswerf en Valerio Rivellini – die het exterieur en interieur ontwierp – werkten samen om een model op de markt te brengen dat extreem leefbare exterieurs combineert met het comfort van een kajuitzeiljacht. Het resultaat is een 13-meter boot met een opvallende styling die ook uitzonderlijk comfort biedt en eigenaren laat genieten van cruises in alle weersomstandigheden, waarbij ze de verschillende ruimtes op verschillende manieren kunnen gebruiken, afhankelijk van hun behoeften, dankzij innovatieve, modulaire oplossingen voor de hardtop en het achterste gedeelte.
De aluminium hardtop wordt op de scheepswerf geproduceerd en heeft verschillende afneembare plexiglas delen waarmee dit gedeelte gedeeltelijk kan worden geopend, zodat verschillende leefomstandigheden mogelijk zijn, afhankelijk van de eisen en het weer. Zoals te zien is, biedt deze innovatieve oplossing de voordelen van twee verschillende boottypes: met de hardtop verwijderd, is het gevoel van een open jacht naadloos verbonden met de omgeving, maar altijd met de optie van een snelle en gemakkelijke verandering van omgeving.
Maar dat is niet de enige innovatie van deze hardtop, die een spoiler heeft in het voorste gedeelte voor natuurlijke ventilatie, terwijl het plafond bekleed is met Alcantara panelen die deze setting een hybride buiten/binnen look geven. De scheepswerf heeft ook een speciaal LED-verlichtingssysteem ontwikkeld dat deze ruimte bijzonder aangenaam en sfeervol maakt als het donker is.
De hardtop heeft ook zorgvuldig ontworpen steunen voor radar en andere systemen, waar zelfs op jachten van deze grootte steeds meer vraag naar is.
In het strandgedeelte voegt het volledig op maat gemaakte multifunctionele hekplatform een extra meter lengte toe aan de boot in geopende toestand en biedt het een scala aan verschillende manieren om optimaal gebruik te maken van het jacht. Deze tenderlift transformator is het resultaat van een samenwerking tussen de Blu Emme scheepswerf, ontwerper Valerio Rivellini en Besenzoni. Dankzij de uitstekende mechanische eigenschappen en bewegingsmechanismen van het systeem kan het zwemplatform worden verlaagd tot ongeveer 80 centimeter onder het zeeoppervlak, waardoor het gemakkelijker wordt om het water in of uit te gaan op elk punt van de achtersteven, of kan het volledig worden uitgeschoven voor een veilige, gemakkelijke toegang, zelfs vanaf hoge pieren. Het platform is breed genoeg om als instapladder te worden gebruikt, zelfs met een tender of jetski eraan vast, zonder deze te hoeven verwijderen. Het eiland met de zonnebank in het midden van het strandgedeelte wordt vergezeld door een multifunctionele verschuifbare eettafel.
Het strandgedeelte en de cockpit zijn zo ontworpen dat ze gemakkelijk kunnen worden aangepast aan de verschillende behoeften van de gasten op verschillende tijdstippen van de dag: van een royale serre tot een eethoek. De scheepswerf van de gebroeders Mercuri is er opnieuw in geslaagd om de voordelen van twee boottypes – walkaround en cabin cruiser – te combineren in een zeer innovatief product dat ideaal is voor gezinnen die het hele jaar door van hun boot willen genieten en op zoek zijn naar een compromis tussen comfort en sportiviteit.
Net als de andere modellen in de R-lijn, beschikt deze snelle daycruiser over de innovatie die de modellen van Evo Yachts wereldberoemd heeft gemaakt: het strandgedeelte kan volledig worden omgetoverd door het activeren van de kenmerkende “XTension” verschansing van het merk, die hydraulisch (bediend via een digitaal touchscreen) in minder dan 30 seconden kan worden geopend om de bruikbare dekruimte met 40% te vergroten en de cockpit te veranderen in een 25 vierkante meter ‘pieds dans l’eau’ terras dat naar wens kan worden ingericht.
De eersteklas interieurs benedendeks zijn functioneel en kunnen worden gepersonaliseerd, en bieden comfortabele omgevingen waar de focus opnieuw ligt op transformeerbaarheid. Een deur opent naar de fraai ontworpen plexiglas trap, met een verlichtingssysteem en grote antisliptreden, en leidt naar een tweepersoonshut.
Voor de badkamer is een royale dinette met een keukenblok dat groot genoeg is voor verschillende apparaten, een opklapbare tafel die kan worden omgebouwd tot een extra tweepersoonsbed en een spiegel met een ingebouwde tv.
De royale ruimtes zijn deels te danken aan de compacte Volvo IPS-motoren en een lay-out die is ontworpen met speciale aandacht voor ergonomie.
De motoren zijn twee 535 HP Volvo Penta IPS 650 units die een topsnelheid van 34 knopen en een bereik van ongeveer 300 zeemijl leveren.