De MDK (Maritieme Dienstverlening en Kust) kondigt de bouw aan van een innovatieve en duurzame loodsboot. Met een investering van 54,36 miljoen euro wordt niet alleen de continuïteit van de beloodsing gewaarborgd, maar ook een belangrijke stap gezet richting klimaatvriendelijke scheepvaart. Het vaartuig zal in 2028 in gebruik worden genomen.
Belangrijkste kenmerken
De nieuwe loodsboot, behorend tot de P-klasse, biedt tal van innovaties:
- Duurzaamheid en vergroening: De boot is uitgerust met dieselelektrische voortstuwing en hybride functionaliteit, met ruimte voor een mogelijke overgang naar methanol als brandstof in de toekomst.
- Veiligheid en veelzijdigheid: Het schip is ontworpen om te functioneren bij zware weersomstandigheden en kan worden ingezet als nood- en coördinatieplatform bij incidenten op zee.
- Comfort en efficiëntie: Moderne faciliteiten, ergonomische werkplekken en ontspanningsruimtes zorgen voor een optimaal werkplatform voor de bemanning.
Met een lengte van 81 meter en een breedte van 13 meter is er plaats voor 20 bemanningsleden en 10 loodsen. De slanke rompvorm maakt het schip bijzonder geschikt voor het grillige golfpatroon van de Noordzee en zorgt ervoor dat het langer op zee kan blijven.
Monohull versus SWATH
In tegenstelling tot de Belgische SWATH-loodsboten, die geschikt zijn voor schepen met een vrijboord van meer dan 3 meter, is dit vaartuig een monohull. Deze P-klasse is al in gebruik in Nederland en blinkt uit in robuustheid en stabiliteit onder zware weersomstandigheden.
Internationale samenwerking
De bouw is een samenwerking tussen Baltic Workboats Ltd en Uudenkaupungin Työvene Oy. Het casco wordt vervaardigd in Litouwen en vervolgens naar Finland vervoerd voor verdere afbouw. Onderdelen worden onder andere in Estland geproduceerd.
Toekomstige impact
Deze investering benadrukt de strategische rol van Vlaanderen als logistiek knooppunt en draagt bij aan een veilige, efficiënte en duurzame scheepvaart. De loodsboot zal niet alleen beloodsingsdiensten verbeteren, maar ook van cruciaal belang zijn voor incidentbeheer op de Noordzee.