Internationale Scheldeweek laat publiek de Schelde (her)ontdekken

Tijdens de Internationale Scheldeweek, va, 22 maart tot 1 april, vinden 16 activiteiten plaats in België, Frankrijk en Nederland waarbij de aandacht gaat naar de grote ecologische, culturele en economische waarde van de Schelde.  Wie de Schelde online wil (her)ontdekken, kan al genieten van zes eigenzinnige HD-videoclips.

 Van 22 maart (Wereldwaterdag) tot 1 april (Paasmaandag), proberen waterloopbeheerders en verenigingen het grote publiek open te stellen voor de bijzondere waarde van de Schelde. De Internationale Scheldeweek kadert binnen het Europese ScaldWIN-project (Interreg IVB NWE). Het project wordt getrokken door de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) en omvat talrijke initiatieven voor een betere kwaliteit van oppervlakte- en grondwater in het internationale stroomgebied van de Schelde.

 Van wandelingen tot fietsrally’s

 Voor ieder wat wils. Er zijn activiteiten op maat voor verschillende doelgroepen zoals scholen, families, natuurliefhebbers, sportievelingen,… Vanuit verschillende invalshoeken wordt telkens de veelzijdige betekenis van de rivier voor onze gebieden weerspiegeld. Een kleine greep uit het programma:

 – boottochten (haven van Antwerpen, het Zennekanaal in Brussel, verschillende plaatsen tussen Cambrai en Maulde en de Scheldehappening die de volledige Schelderegio bestrijkt);

 – fietstochten (Bornem);

 – wandelingen (De Kalkense Meersen in Schellebelle, de Burchtse Weel op Antwerpen Linkeroever, het Aubroek in Berlare en verschillende locaties in Kruibeke, Bazel en Rupelmonde);

 – deelname aan wateronderzoeken (in het volledige Schelde-stroomgebied);

 – een Scheldespel en fotozoektocht (Bornem);

 – een GPS-rally in de Hedwige Prosperpolder;

 – een visinitiatie, bosspelen, knutselen en fietsrally in de Vallei van de Laan (Rixensart).

Je vindt alle details over de activiteiten op www.scheldeweek.com. De meeste activiteiten zijn gratis.

Zes videoclips geven voorsmaakje

Op zes locaties werden korte HD-videoclips (2 à 3 minuten) opgenomen waarin een woordvoerder van de betrokken organisatie het verhaal vertelt van de Schelde in zijn of haar streek. Geïnteresseerden krijgen met de videoclips alvast een voorsmaakje van het landschap te zien. Zo legt Marc Van Peel (Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen) in de clip over de Antwerpse haven uit wat het belang van de Schelde is voor de lokale economie. In Doornik gooit de bekende Waalse auteur en zanger Daniel Barbez het over een andere boeg en vertelt hij in het lokale Picardische dialect het verhaal van de schippers.

Alle videoclips kunnen in HD op het Vimeo-kanaal van de Internationale Scheldeweek bekeken worden. De clips zijn ook beschikbaar op het YouTube-kanaal.